Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke fietsen zijn geschikt voor meer dan 10.000 kilometer per jaar?

Ik heb geen auto ik fiets liever. ik fiets heel erg veel en ver. Ik had mijn vorige fiets iets meer dan 4 jaar dat was een koga f3 met alfine 11 naaf maar afgeschreven vanwege een versleten crankstel. En andere onderhoudskosten fietsenmaker beter een nieuwe fiets aanschaffen kilometerstand 25.000. elk half jaar onderhoudsbeurt. Gehad fietsenmaker had gezegd 25.000 is ontzettend veel voor een fiets. Welke fiets kan ik het beste aanschaffen. fietsenmaker zei met zulke afstanden ga uit van een levensduur van hooguit 5 jaar. Ik vind dit aardig kort. En ik vind 25.000 niet heel veel aangezien de omtrek van de aarde 42.000 is is dit iets over de helft. En er Mercedessen zijn de w115 die meer dan een miljoen gelopen hebben. Fietsenmaker zegt je kan een fiets niet vergelijken met een auto.

Ikhebgeenidee
4 maanden geleden
Eens met de fietsenmaker dat je een auto niet met een fiets kunt vergelijken.
Wat de omtrek van de aarde er mee te maken heeft, is mij een raadsel.
Jij vindt 25.000 in 4 jaar niet veel. Gemiddeld fietst een Nederlander +/- 1.000 km per jaar.
Ik neem aan dat een fietsenmaker je het beste kan adviseren.
Inekez1
4 maanden geleden
Voor elke fiets geldt: draaiende en bewegende delen slijten. Ook bij de beste en duurste fiets. De levensduur van een fiets moet je ook niet rekenen in jaren, maar in kilometers of in gebruiksuren. En daar komt bij (net als bij auto's) dat vaak remmen en weer optrekken meer slijtage geeft dan continu lange afstanden gelijkmatig doorrijden. Er zijn mensen die op de fiets de halve wereld over fietsen, en dan meestal niet in een rechte lijn. Die hebben soms fietsen die meer dan 50.000 km meegaan. Dat wil zeggen: het frame. Ook bij die fietsen zijn alle bewegende onderdelen al meerdere keren vervangen. Als je een fiets koopt van meer dan 6000 euro, dan kan het ook wel uit om telkens losse, versleten delen te laten vervangen. Of beter nog: om dat zelf te doen als je eenmaal hebt geleerd hoe dat moet. Voor een fiets van 2000 euro komt er veel eerder een moment dat een nieuwe fiets goedkoper is dan het vervangen van alle versleten onderdelen, zeker als je dat moet laten doen. En als je dan toch graag een fiets met een auto wil vergelijken: ook bij een auto moeten op een gegeven moment versleten onderdelen worden vervangen. En ook bij een auto geldt: hoe duurder het model, hoe vaker men onderdelen blijft vervangen in plaats van een nieuwe auto te kopen.
Inekez1
4 maanden geleden
Let bij de zoektocht naar een nieuwe fiets niet alleen op de afstand, maar ook op de manier hoe je de fiets gaat gebruiken. Moet je vaak stoppen en weer opstappen onderweg, en wil je dan snel optrekken door met je hele gewicht op de trappers te staan en meteen in relatief hoge versnelling vaart maken? Dan komen er veel meer krachten op het crankstel dan wanneer je vanuit een lage versnelling rustig optrekt (gewoon met je kont op het zadel). Ik heb er te weinig verstand van om precies te weten welk soort fiets of aandrijfsysteem voor jou het beste zou zijn. Kijk eens op speciale forums voor vakantiefietsers of andere fietsfanaten. https://forum.wereldfietser.nl/
https://forum.wereldfietser.nl/viewtopic.php?t=4928
https://forum.wereldfietser.nl/viewtopic.php?t=39420
https://www.fiets.nl/forum/
erotisi
4 maanden geleden
Als je meer dan 10.000 kilometer per jaar fietst, heb je absoluut behoefte aan een robuuste, comfortabele en betrouwbare fiets. Hieronder vind je een overzicht van de beste types en modellen voor zulke hoge jaarlijkse kilometrages, plus enkele productaanbevelingen die daar goed bij passen. --- Welke fiets past bij >10.000 km per jaar? 1. Tourfietsen (Touring Bikes) Deze fietsen zijn specifiek ontwikkeld voor lange afstanden met bagage: Trek 520: Stalen frame, puncture-resistente banden, veel bevestigingspunten voor bagagedragers, zeer duurzaam . Surly Long Haul Trucker: Chromoly-stalen frame, zeer stabiel, ontworpen voor zware lasten en extreme duurzaamheid . 2. Gravel- en Allroad-bikes Comfortabel en veelzijdig, perfect voor wisselende ondergronden: Gravelbikes hebben relaxte geometrie, brede banden en zijn geschikt voor bagage, fenders en lange ritten . Modellen zoals Triban RC 500 en Giant Revolt 2 zijn voorbeelden van comfortabele graveloplossingen . 3. Endurance Roadbikes Snel én comfortabel, met voldoende ruimte voor bredere banden: Kijk naar modellen zoals Ribble Endurance AL Disc: aluminium frame met carbon voorvork, hydraulische remmen, geschikt voor fenders . Ook endurancemodellen zoals Specialized Roubaix SL8, Canyon Endurace CFR, Ridley Grifn, etc. scoren hoog in comfort bij lange ritten . 4. Hybride Communterbikes Stevig, comfortabel en veelzijdig – zeer geschikt voor dagelijks gebruik: Specialized Sirrus 2.0: duurzaam, licht, klaar voor bagage- en fenders, uitstekende prijs-kwaliteitverhouding . Trek FX 2 Disc: aluminium frame, hydraulische remmen, robuust voor lange woon-werkafstanden . Voor luxe: Specialized Sirrus X 5.0 met carbon frame, FutureShock-vering en comfort ontworpen voor lange woon-werkritten . Giant FastRoad Advanced 1 en Scott Metrix 20: lichtgewicht, duurzaam, comfortabel voor lange reizen . 5. Elektrische fietsen (E-bikes) Perfect om lange stukken in minder tijd en met minder inspanning af te leggen: Lectric One, XP Lite 2.0 Long Range: betaalbaar met grote actieradius en laag onderhoud . RadRunner Max: robuust, veilig, praktisch, goed voor stadsritten met veel comfort . --- Productaanbevelingen ### [Cube Nuroad C:62 ONE (endurace/allroad)]()
#### Comfortabel en strak all‑road/endurace design
*€ 1.999,99* ### [Cannondale Synapse Carbon 5 (endurance road)]()
#### Zeer comfortabel endurance‑road, geschikt voor lange afstanden
*€ 3.499,00*[Cube Nuroad C:62 ONE (endurace/allroad)]()
Uitstekend allroad-/endurancemodel met comfortabele geometrie, ruim bandentraject en sterke bouw – ideaal voor lange kilometers met variërende ondergronden. [Cannondale Synapse Carbon 5 (endurance road)]()
High-end endurance roadfiets met carbon frame, ontworpen voor comfort over lange afstanden zonder vermoeidheid. --- Welke keuze past bij jouw situatie? Type fiets Beste keuze als… Touringbike (Trek 520, Surly) Je veel bagage meeneemt of extreme duurzaamheid zoekt
Gravel / Allroad Je ritten variëren qua ondergrond of je af en toe offroad gaat
Endurance Roadbike Je lange ritten maakt op asfalt en comfort belangrijk vindt
Hybride Commute Je dagelijks ultrakilometers maakt in een stedelijke omgeving met licht winkels
E-bike Je snelheid en comfort wilt combineren, vooral bij langere ritten --- Laat me weten wat je precieze route of voorkeur is (huurden stadsrit, terreinverschillen, bagagebehoefte), dan help ik je gericht verder.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Voor lange afstanden en veel kilometers per jaar is het belangrijk om een stevige en betrouwbare fiets te kiezen. Vaak worden goede tourfietsen of bijvoorbeeld een lichtgewicht gravelbike aangeraden. Merken zoals Gazelle, Koga, of Santos staan bekend om hun duurzaamheid en kunnen goed tegen intensief gebruik.

Daarnaast is een fiets met een goede naafversnelling, zoals een Rohloff, interessant. Deze systemen zijn vaak onderhoudsvriendelijker en gaan langer mee bij hoge kilometrages. Dit sluit mooi aan bij de langere levensduur die je zoekt.

Het is slim om ook te kijken naar de gebruikte materialen. Fietsen van staal of aluminiummodels zijn vaak weerbestendiger en daardoor duurzamer. Voor de verlichting en accessoires geldt hetzelfde: goede kwaliteit zorgt voor minder problemen in de toekomst.

Wie van jullie heeft ervaring met het kiezen van een fiets voor veel kilometers? Welke modellen of merken hebben jullie met veel plezier gereden?
(Lees meer...)
4 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing