Omdat soms zeer langzaam moet/kan worden gereden en de kans op omvallen met een tweewieler dan groot is. Driewielers zijn stabieler.
Met name bergop, met duizenden toeschouwers langs en op de weg - voor of achter renners - kan soms alleen maar stapvoets worden gereden. Of nog niet eens stapvoets. Zoals op de Alpe d'Huez en de Mont Ventoux.
Toegevoegd op 14 juli 2021 16:52: tekst
2 jaar geleden
Dat is vanwege de verbeterde stabiliteit (ten opzichte van tweewielen).

Vooral op keiwegen zou dit een betere ervaring geven. (bron 2)

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190315_04259564
In de Tour zullen er dertig driewielers meerijden. “Het zorgt voor meer comfort, stabiliteit en veiligheid”, zegt Frank Meneghini van ASO.