Ik zoek uitleg voor de wielrenvraag in de toelichting. Wie helpt mij?

Vanmiddag tijdens het wielrennen liep mijn ketting eraf. Samen met mijn trainingsmaatje deze er weer op weten te zeggen. Volgens haar was het belangrijk dat ik wist op welk blad de ketting lag toen deze eraf liep, omdat je anders problemen kon krijgen met schakelen.
Klopt dit en zo ja, waarom?

In mijn optiek reageert de versnelling op mijn bewegingen, zo lang de ketting nog op een lager of hoger blad kan, ben ik nog niet "uitgeschakeld". Kortom: Stel hij loopt er op het middenblad af en ik leg hem er op het kleine blad op, dan moet dat geen verschil maken.
Zie ik dit verkeerd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je je ketting er op een ander blad op legt, dan ligt de ketting 'scheef'. Als je dan je ketting niet eerst met de hand rond draait (Zodat hij het juiste blad 'vind') maar meteen op stapt, kan je de ketting tussen twee bladen in trekken. Dit omdat je zeer veel kracht op de scheef liggende ketting zet. (Normaal schakel je ook niet met volle kracht, maar laat je eerst de ketting rustig doorlopen voor je weer vol kracht zet ).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je maatje heeft volgens mij gelijk, omdat je derailleur in een bepaalde stand staat(de achterderailleur bedoel ik)en volgens mij correspondeert dat met een bepaalde versnelling.Als de ketting er af loopt,blijft die derailleur in die stand staan en moet de ketting idd op het zelfde achterblad teruggelegd worden.