Wat voor ventiel heb ik? en wat zou ik het best hiervoor kunnen gebruiken een patroontje of een hamdpomp?

De laatste tijd rij ik op mijn racefiets vaak lek en heb dan meestal geen pompje bij. Ik wil wel een pompje bestellen maar ik weet niet wat voor ventiel ik heb. Ik heb wel wat research gedaan op internet en volgens mij heb ik presta. Weet iemand toevallig ook voor wat voor soort ventiel voor het pompje is op de afbeelding? En wat is handiger voor mij een patroontje of een handpomp? Weet iemand ook wat het stickertje bij het ventiel duidelijk wil maken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.9K
ronron1212
7 jaar geleden
Zo te zien een fransventiel

Het beste antwoord

Dit is een FV-ventiel = Frans Ventiel
Er bestaat ook AV = auto ventiel, o.a. gebruikt bij moutainbike banden
En HV = hollands ventiel, gebruikt bij de meeste gewone fietsen.

"Voor race- of toerfietsen wordt vaak het FV-ventiel (Frans ventiel) gebruikt. Dit ventiel staat ook wel bekend als Belgisch ventiel, Presta-ventiel of Sclaverend-ventiel. Het ventiel heeft een kleinere diameter (ca. 6,5 mm) dan de AV of HV, waardoor hij geschikt is voor smalle velgen. Het terugslagmechanisme van een FV wordt doorgaans geblokkeerd door een moertje dat losgedraaid kan worden. Bij sommige fietspompen is een verloopnippel noodzakelijk om een FV op te kunnen pompen."

Als je een verloopnippel gebruikt kun je elke fietspomp gebruiken. Je moet dan wel elke keer even het nippeltje eraf draaien, het ventielmoertje losdraaien, nippeltje er weer op, oppompen, nippeltje er weer af, ventielmoertje vastdraaien. Ik laat het nippeltje op het ventiel zitten, dan gaat het niet kwijt. Maar het is niet zo handig. Sommige pompjes hebben een omkeerbare rubber ring. De ene kant past op de autoventielen en de hollandse ventielen en op de verloopnippel. De andere kant past rechtstreeks op het frans ventiel.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is een Frans ventiel, gebruikelijk voor racefietsen. Met een verloopnippel kun je het oppompen met een high pressure fietspomp. Makkelijker met een compressor.
De foto is niet leesbaar maar er zal waarschijnlijk opstaan ongeveer 7 bar.
De handpomp op de foto geeft te weinig druk.