Kun je jezelf leren wielrennen als je daarvoor nog nooit op een racefiets hebt gereden ?

Ik wil een sport beoefenen wat ik nog nooit heb gedaan en waar je niet verplicht bent om deel te nemen aan trainingen.
Nou leek wielrennen mij een goed idee, alleen wil ik niet bij een vereniging maar gewoon zelf.
(Nadat ik de aanschaf heb gedaan natuurlijk ;))
Is dit aan te raden?!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Natuurlijk kan dat ; als je kunt fietsen, kun je ook wielrennen. Dat veel mensen dat vanwege de gezelligheid in groepsverband doen, maakt het niet minder een sport die je ook in je eentje kunt beoefenen. En de groepen die je regelmatig ziet fietsen, zijn ook bij lange na niet allemaal officiële verenigingen.

Gewoon op de fiets stappen en gaan. Speciale kleding kan natuurlijk als je serieus wilt gaan racen (hou er wel rekening mee dat je veel op de openbare weg zult zitten !) maar is niet (meteen) noodzakelijk. Verder kun je op internet natuurlijk heel veel tips en trucs leren.

In de link een -willekeurige- site met onder andere beginnerstips, maar ook allerlei informatie over als je een specifiek soort training (serieus) wilt oppakken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wielrennen kun je heel goed alleen doen. Het ligt er alleen aan wat je onder wielrennen verstaat. Als je het serieus wilt aanpakken door een lange afstand te fietsen en op redelijke snelheid, dan is het aan te raden om lekker zittende fietskleding te gebruiken en een niet al te zware racefiets. Zoals met iedere sport begin je gewoon rustig aan en naarmate je conditie beter wordt, verhoog je het aantal kilometers en probeer je zo lang mogelijk een gemiddelde snelheid aan te houden. Als je alleen af en toe een stukje wilt fietsen, dan heb je in principe geen racefiets nodig maar zou je een tourfiets kunnen overwegen.
Naarmate je fanatieker begint te worden en er nog steeds plezier in heb, kun je altijd overwegen om als nog bij een club te gaan.