Heeft vooral met de financien te maken. De buitenlandse start en finishsteden zijn bereid, om flink te betalen, om de tour binnen te halen. De tour organisatie geeft echter vaak de draai er aan, dat het goed is voor de wielersport, om de tour ook in het buitenland te laten starten, om de buitenlandse fans ter wille te zijn.
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
inderdaad, voor de centen dus!

Andere antwoorden (1)

De eerste tourstart buiten Frankrijk was in 1954, in Amsterdam. In dat jaar organiseerde de Franse journalist Jean Leulliot een concurrerende wielerronde, de Tour d'Europe. Om deze concurrentie de baas te zijn, werd er door de organisatoren van de Tour de France gekozen voor een tourstart buiten Frankrijk. Zo is het begonnen. In 1956 werd de Tour d'Europe voor een tweede keer gehouden, maar daarna werd de naam overgenomen door de Tour de France en de Ronde van Italië.