Hoe werkt de drukmeter op een fietspomp?

Hallo,

ik had gelezen dat de bandenspanning erg belangrijk was bij het wielrennen. Nu heb ik een fietspomp met een drukmeter waarop ik zou moeten kunnen aflezen hoeveel bar er in de banden zit. Echter schiet de wijzer bij elke pomp (wanneer ik het handvat naar beneden duw) naar rechts om vervolgens weer naar links te gaan.

Nu heb ik gehoord dat de waarde die de wijzer aangeeft als hij naar rechts schiet de hoeveelheid is die in de band zit, maar ik kan nergens vinden of dit klopt. Wellicht denk ik helemaal verkeerd en werkt de pomp met drukmeter anders, of wellicht hoort het wijzertje helemaal niet heen en weer te schieten bij elke pompbeweging en is de pomp kapot? Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Gr. Ludo

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
18.1K

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk heb je op je fiets Dunlop-ventielen (Hollands ventiel). Die zijn eigenlijk niet geschikt voor gebruik in combinatie met een drukmeter. Doordat deze ventielen alleen open gaan als er lucht in geblazen wordt, is het niet mogelijk om de echte druk in de band te meten. Bij de pompbeweging slaat de wijzer ver uit, en daarna weer naar 0.
Er zijn ook ventielen die open gaan als er een palletje wordt ingedrukt. Zodra de fietspomp wordt aangesloten wordt het palletje ingedrukt, en staat de drukmeter direct in contact met de lucht in de band. Zo zie je continu wat de druk in de band is.
9 jaar geleden
Fietser001
4 jaar geleden
Ik heb zelf 2 fietsen met banden met DUNLOP (hollands) ventiel.
Bij mij werkt de meter 'normaal'.
Als je de fietsbanden op wilt wilt pompen tot de gewenste druk en de wijzer op de meter ook wilt laten 'werken' kun je volgende manier proberen om het (mogelijk) op te lossen.
1) draai de ventiel uit de banden (zover dat de band leegloopt).
2) laat de band (NIET HELEMAAL) leeglopen tot de band (heel) zacht is.
3) Draai ventiel terug in de band en zet de pomp erop.
4) Pomp 1 á 2 keer met een flinke pompbeweging.
5) Als het goed gaat, zal de meter nu wél aangeven hoeveel druk er nú in de band zit. Ik kan NIET garanderen dat dit zal werken.
Nog één advies; pomp de banden op tot ong. 5 PSI onder de MAX spanning van de band. Dan heeft de band een beetje 'speling' en kan deze 'iets veren' en stuiter je niet over de weg.
Ik heb ook zo'n ventiel en ook zo'n pomp met drukmeter.

Wat ik doe om de druk te meten is: één flinke pompbeweging doen om het ventiel goed open te krijgen (de eerste keer "plakt" het altijd een beetje). Daarna de pomp omhoog bewegen, en vervolgens heel langzaam omlaag bewegen. Je ziet dan aan het wijzertje dat de druk in de pomp oploopt (logisch). Op een gegeven moment merk je dat het ventiel zich nét een tikje opent. De wijzerstand die je op dat moment ziet, is de druk van de band.

In werkelijkheid is de druk die de wijzer dan aangeeft natuurlijk nét een tikje hoger dan de werkelijke druk in de band. Maar het verschil is erg klein. Aangezien die drukmeter toch al geen precisieinstrument is, is de meetfout die je op deze manier maakt niet wezenlijk groter dan de onnauwkeurigheid die het metertje van zichzelf al heeft, inclusief de onnauwkeurige aflezing van de wijzerstand. Anders gezegd: de fout die je maakt valt in het niet bij de overige onnauwkeurigheden waar je sowieso niet onderuit komt.

Tel daarbij dat het echt niet uitmaakt of de druk nu 6,30 of 6,33 bar is (ik verzin maar even een bandenspanning, de werkelijke druk die jij wenst hangt af van je band, van het terrein en van jouw persoonlijke voorkeur), en je ziet dat deze methode van het heel langzaam indrukken van de pomp goed genoeg is voor een alleszins acceptabele drukmeting.