In de eerste Tour van 1903 was de finish in Ville-d'Avray . Van 1904-1967 was het op het Parc des Princes spoor en 1968-1974, tijdens de hoogtijdagen van Eddy Merckx , op de Velodrome de Vincennes .

In 1974 stelde Felix Levitan , co-directeur van de Tour, en verslaggever Yves Mourousi voor om te finishen op de Champs-Élysees waar vanaf 1975 de finish is. De reden is hetzelfde als de starts in het buitenland: geld, Het hele circus incl. publiek kan terecht bij de vele accommodaties zoals hotels / pensions / restaurants / cafe's / winkels enz.
Het spektakel word uitgezonden over de hele wereld en chauvinistisch als ze zijn is de wereldstad Parijs volop in beeld, meteen gratis reclame