moet je betalen om carbonwielen vanuit china te laten overkomen? douanekosten ofzo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

De regels over kosten omtrent de invoer van producten vanuit een niet-EU land zijn erg duidelijk.

Als de waarde van de zending (ex. verzekering en verzendkosten) onder de €22,- zit, dan hoeft er niets te worden betaald.
Zodra de waarde van de zending wél boven de €22,- komt, dan hoeven er geen douanerechten (of invoerrechten) te worden betaald, maar wel omzetbelasting á 21%. De omzetbelasting wordt dan berekend over de waarde van de zending + eventuele verzekeringskosten + de verzendkosten.
Als de waarde van de zending boven de €150,- komt dan moeten er ook douanerechten worden betaald, enkele producten zijn hier van vrijgesteld, zoals boeken en cd's, maar voor overige producten moet een bepaald percentage worden betaald. Dit percentage wordt ook berekend over de waarde van de zending + verzekering + verzendkosten. En daar bovenop (dus ook over de douanerechten) moet je ook nog 21% BTW berekenen.

Houd er verder rekening mee dat in het geval er kosten moeten worden gemaakt voor het invoeren, het postbedrijf inklaringskosten aan jou doorrekent. Dit is meestal €10-€15,-.