Ik ga een tweedehands race fiets bekijken die ik wil kopen kopen (particulier) waar moet ik op letten ???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De juiste framemaat is ontzettend belangrijk voor je eigen fietscomfort. De juiste maat heeft absoluut niet alles te maken met je lengte, zo kunnen twee mensen die allebei 190 centimeter lang zijn, wel een andere maat frame nodig hebben.
Om een goede maat fiets voor jezelf te bepalen moet je drie dingen meten:
1) de binnenbeenlengte
2) de romplengte (gemeten vanaf dat holletje in je hals) 3) de armlengte (gemeten vanaf een bepaald punt in je schouder).

Het allerbeste kun je gewoon eens langs de fietsenmaker om dat allemaal te laten opmeten en dan vragen welk framemaat het beste bij jou zou passen.

Even nog wat tips voor als je gaat proeffietsen:
Als je op het zadel zit, mag je been niet geheel gestrekt zijn als je voet op de onderste trapper staat.
De afstand zadel tot het stuur moet ongeveer gelijk zijn aan de afstand van je elleboog tot aan je vuist.

Verder moet je uiteraard het idee hebben dat je prettig zit tijdens het fietsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Behalve wat C4th zegt, let je natuurlijk ook op de staat van onderhoud. Vooral de banden, die dun zijn.
Wat het kost om die te vervangen indien nodig.
De remmen moet goed zijn.
Enfin, hoe ziet ie er uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog even een aanvulling op het (goede)antwoord van mijn voorgangster: Probeer de ketting van het voorste kettingblad naar je toe te trekken,als daar dan veel ruimte tussen ketting en blad zit,is de ketting versleten en moet et een nieuwe op. Probeer ook tijdens het proefrijden ALLE versnellingen goed uit,zodat de ketting niet van de achterkransjes loopt. Veel plezier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of de fiets niet eerder gejat is!!!