Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een racefiets?

Ik wil een racefiets aanschaffen. Ik weet dat je op de 'groep' moet letten, maar wat is een goede groep? Welk merk?

Racefietsen wil ik doen om mijn conditie (weer) op te bouwen. Ik heb het meer gedaan, maar op een erg oude racefiets. Vandaar dat ik graag een nieuwe wil.

En wat is een redelijke prijs?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als je een racefiets gaat kopen zijn er een aantal zaken die de kwaliteit van de fiets en daarmee het fietsgenot bepalen. De eerste dingen waar je op moet letten zijn de framemaat en de groep die op de fiets ligt. De juiste framemaat zorgt ervoor dat de fiets niet te groot of te klein is zodat je er goed op zit zonder last te krijgen van je rug of benen. De framemaat staat vrijwel altijd aangegeven en anders moet je er zeker naar vragen. (klik hier voor het bepalen van de juiste framemaat).

De groep is een duur woord voor een aantal bij elkaar passende onderdelen zoals de ketting, tandwielen, remmen en je versnellingen (het schakelsysteem ). Omdat je de groep tijdens het fietsen voortdurend gebruikt is het belangrijk dat dit goed functioneert. De meest gebruikelijke merken zijn Shimano en Campagnolo. Deze merken leveren verschillende groepen met voldoende kwaliteit. (klik hier voor meer informatie over de schakelgroepen).

Maak altijd een testritje voor je overgaat tot het kopen van een racefiets!

Toegevoegd na 2 minuten:
Een nieuwe fiets is duurder dan een tweedehandsfiets, maar je hebt wel bepaalde zekerheid dat je onderdelen goed zijn. Vaak zit er garantie op deze fietsen. Er zijn wielersites waar fietsen worden aangeboden. Het voordeel is de lage prijs. Bedenk wel dat er verzendkosten bijkomen en dat sommige onderdelen van de fiets thuis in elkaar moeten worden gezet. Een winkel heeft als voordeel dat je precies weet waar je aan toe bent. Een goede verkoper kan je bovendien veel uitleggen. Een nieuwe fiets van aluminium met een acceptabele schakelgroep kun je nieuw kopen vanaf 500 euro.

Het kan veel schelen als je een fiets koopt aan het einde van het seizoen. Fietshandelaren willen verouderde, maar verder prima modellen, nog wel eens wegdoen voor halve prijzen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De groepen van Campagnolo en van Shimano zijn beide prima.
Meestal zit op de fiets,die je gaat kopen al een groep die goed bij die fiets past.
Voor een prijs van zo'n €1200,- hen je een voor jouw doel uitstekende fiets.
Laat je verder adviseren door een goede vakman.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Er is anders ook nogal wat verschil tussen Shimano groepen.
Persoonlijk vind ik de Ultegra best fijn schakelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is dan de Shimano Ultegra? Kan je me meer vertellen over Shimano-groepen? Ik ken zowel Campagnolo als Shimano van naam, maar weet niet wat binnen die categorieën goede groepen zijn.
Daarnaast: voor ik me wil laten adviseren in een winkel wil ik er zelf het eea van afweten, zodat ik niet met een mond vol tanden sta en uiteindelijk maar ga voor het duurste 'want dat zal wel het beste zijn'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.shimano-benelux.com/ Hier kun je veel wijzer worden, de site is nan shimano producten uit 2013.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fidolecosp: Ik raad je aan het boek Vrouw & Fiets van Nynke de Jong & Marijn de Vries eens door te bladeren.
Hierin is ook een hoofdstuk wat aandacht besteed aan de aanschaf van een fiets. De verschillende onderdelen van de fiets worden behandeld en ook waar je op moet letten. (ook als je geen vrouw bent is het een erg informatief boek).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks.