waarom is er in elke etappe wel een kopgroep?

ook als ze al weten dat ze worden ingehaald (laatste etappe van de tour).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Je zorgt ervoor dat de sponsor goed in beeld komt, dat is ook al veel waard. Commercie hè!

Toegevoegd na 3 minuten:
maar...

Als je veel geluk hebt, dan blijft de kopgroep tot het eind weg. Vroeger gebeurde dat vaker (echt waar).

In een kopgroep zitten is veiliger dan in het peloton

Punten voor berg- en puntenklassement worden tussendoor
door de kopgroep ''opgehaald''.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Om makkelijker punten te pakken voor de berg en sprint klassement
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat natuurlijk altijd een kans dat je vooruit blijft met de kopgroep. Er kan van alles gebeuren in het peloton waardoor je alsnog vooruit blijft.
Ook zie je in bergritten wel eens dat een 'knecht' in de kopgroep rijdt zodat hij zich kan laten terugzakken op de laatste berg om zijn kopman te gaan helpen. Het is namelijk wel handig om als kopman zolang mogelijk met ploeggenoten voorin te zitten.
Ook zie je soms, zoals vandaag, dat ploeggenoten vooruit rijden om punten te pakken, zodat een teamgenoot, met een klassementstrui, de trui niet verliest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een wielrenner is het belangrijk om zich in de kijker te rijden en zodoende zijn marktwaarde te verhogen.
Een wielrenner, die "alleen maar" in het peloton rijdt, is minder interessant voor de sponsor.