Waarom blinken negroide mensen niet of nauwelijks uit in de wielersport?

Als je kijkt naar boksen, voetbal, basketbal. Daar spelen toch veel donkere mensen in mee, maar in de wielerwereld zie je ze zelden.

Niet discriminerend bedoelt hoor, maar hoe kan dat eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk omdat er te weinig individueen zijn die het ook werkelijk doen. Zeker in de sport zijn een hoop stereotypen, en het verhaal dat 'negers' beter zouden zijn in duursporten / loopsporten is eerder een óórzaak dat we ze daar wel zo veel zien dan een gevolg. Het blijkt namelijk geen enkele genetische grond te hebben, hooguit een fysieke : lange benen. Maar dat betekent dat een Rotterdammer met lange benen vermoedelijk een betere kans maakt in dergelijke sporten dan een Keniaan met hele korte beentjes.

Vooroordelen spelen toch onbewust een rol bij de keuze van sport, en misschien ook wel bij het uiteindelijke succes, dat het weer van de grote getallen moet hebben. Gekleurde voetballers, atleten, marathonlopers, football-spelers, we kennen het plaatje en kijken er niet van op. Maar reken maar dat Tiger Woods heel wat verbaasde blikken heeft geoogst toen hij als eerste zwarte eigenlijk ging golfen - en niet onverdienstelijk ook nog. Het Jamaicaanse Boblseeteam in Calgary 1988 was bijna hilarisch, maar ze zijn er nog steeds en niet eens zonder succes. En nu ik er over nadenk heeft het ook heel erg lang geduurd voor de eerste zwarte tennissers op de baan verschenen, en ook daar blijken ze prima te presteren.

Kortom, het is met name een vooroordeel en het feit dat ze de sport nog niet ontdekt hebben, vermoed ik. Zodra er genoeg donkere jonges gaan wielrennen, zullen ze naar alle waarschijnlijkheid ook gewoon daarin de top kunnne bereiken. Er is geen enkele reden waarom dat niet zo zou zijn. Leuk linkje :

Toegevoegd na 4 minuten:
De oorzaak voor het uitblinken van zwarte atleten schijnt voornamelijkte zitten in het feit dat ze ambitieuzer en vechtlustiger zijn, met name omdat het voor een zwarte in grote delen van de wereld de enige manier is om echt een acceptabele sociale status te bereiken. Dat is dus geen genetische maar een sociaal bepaalde factor, die zeker niet over het hoofd gezien mag worden. Zolang zwarten op alle andere vlakken gediscrimineerd of achtergesteld zullen blijven worden, zullen ze blijven uitblinken in de enige tak die ze écht een sociaal voordeel geeft. Knettergoed zijn in (je) sport.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eén lichamelijk verschil is er wél : negroïde mensen hebben een langer hielbeen dan blanke mensen - daardoor lopen de spieren en pezen in de voet en enkels ahw. over een groter hefboom. Dus ik zou tóch wedden op de Kenyaan met wat kortere benen, en niet op de langbenige Rotterdammer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat soort verschillen zijn altijd gemiddelden, en kunnen tussen twee individuen meer schelen dan in twee willekeurige personen van verschillend 'ras' . Niet elke 'zwarte' is per definitie altijd beter uitgerust voor eender welke sport.

Andere antwoorden (7)

Ik denk dat het komt omdat het percentage donkere mensen die aan wielrennen doet erg klein is.

Waarschijnlijk zal het langzaam veranderen, maar er moeten iemand de 1e zijn.

Neem bijvoorbeeld golf, tiger woods is zeer bekend en daardoor zullen sneller donkere kinderen gaan golfen. Daardoor zullen er meer bekende donkere golfers zijn waardoor meer donkere mensen gaan golfen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er was er iig wel eentje
http://nl.wikipedia.org/wiki/Marshall_Walter_Taylor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft te maken met de spiermassa's die bij negroïde mensen anders zijn opgebouwd dan bij het blanke ras.
Je ziet ook heel weinig topzwemmers bij negroide mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
boksen, voetbal, basketbal, hardlopen, zijn ook straatsporten waar je makkelijker kunt uitgroeien naar prof sporter. Veel voetballers en basketballer zijn zo begonnen. Schaatser Shani Davis komt ook uit de skate wereld. Volgens mij is het een kwestie van tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat wielrennen een relatief dure sport is. Je hebt een fiets nodig en kleding.
Ook is het op de straten in Afrika erg druk en chaotisch, en zijn er geen fietspaden, daardoor is het ook nog een gevaarlijk.
Voetballen is wat dat betreft veel breder. Het enige dat je nodig hebt is een voetbal en spelen maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk omdat wielrennen in Afrika (daar mag je toch de meeste negroïde mensen verwachten) geen populaire sport is. Ook niet in de VS, maar daar is boksen en basketbal wel populair, en daar zie je dan wel inderdaad relatief veel negroïde mensen in uitblinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In twee afrikaanse landen is wielrennen een heel populaire sport: Eritrea (maar de bevolking daar is niet of gemengd negroide) en Burkina Faso; de Tour du Faso !

Overigens West-Afrikanen zijn goed in voetbal, Oost-Afrikanen in de marathon. Kwestie van verdeling spiermassa, bouw, relatieve lengte ledematen etc.