Omdat dit voor krachtverlies zorgt. Als jij op je trappers trapt dan gaat je energie zitten in de wielen die de fiets voortbeweegt.

Als je vering hebt en je trekt hard op dan geef je ook opwaartse kracht om de uit te rekken. Ook als je sprint zorgt dit ervoor dat je telkens de veer weer induwt en uitrekt. Daar komt een deel van je energie in te zitten. Dat wil je niet want je wil dat al je energie en trapkracht in de snelheid van je fiets terecht komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat je met vering minder hard gaat, een deel van de trapenergie zou verdwijnen in de vering. Daarom is een racefiets juist zo stijf mogelijk.