Waarom wordt er bij wielrennen veel meer gecontroleerd op doping dan bij andere duursporten, zoals marathonlopen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Bij het wielrennen gaat het om veel meer geld en is de pakkans van renners hoger, omdat het wielrennen van oudsaf al te maken heeft met de grootste dopingsschandalen. Zelfs grote mannen als Merkx, Zoetemelk, Poulidor, etc.... waren er vroeger (en ook ver voor die tijd) al niet vies van. Simpson reed zichzelf dood in 1968 (of 1969) op de Mont Ventoux, door een grote overdosis aan doping. Succes lijkt dus verzekerd als je op zoek gaat in de wielersport.
Toch heb ik zelf het idee dat er bij andere sporten (voetbal, schaatsen, atletiek, etc...) lang zoveel niet wordt gecontroleerd als bij het wielrennen, of die sporters zijn veel slimmer.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er wordt volgens mij niet meer gecontroleerd dan bij andere sporten. De media aandacht voor doping bij wielrennen is alleen een stuk groter doordat er in het verleden nogal wat opvallende dopingzaken waren in het wielrennen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het wielrennen gaat veel meer geld om dan marathonlopen dus willen de teams zoveel mogelijk eerlijke strijd. Bij wielrennen gebruiken ook veel meer atleten doping en is het dus vaker in het nieuws. Bij marathonlopen wordt ook vaak gecontroleerd bij de profs maar omdat die amper/niet gebruiken komt het niet in het nieuws en valt het dus ook niet op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat er in wielrennen veel meer geld omgaat voor het materiaal en zo.
Ook de sponsoring brengt meer geld op.
Tenminste het krijgt meer aandacht via de media.
Dan kan dat laatste ook een hype zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij iedere wedstrijd worden de nummers 1, 2 en 3 standaard op doping gecontroleerd. Hiernaast zullen er steekproefsgewijs een aantal dopingcontroles plaats vinden op basis van het nummer van binnenkomst...

Waarom dit juist extra opvalt bij wielrennen is dat hier direct een indirecte verdenking licht op de hele ploeg. Hiernaast zijn doping en wielrennen bijna onlosmakelijk met elkaar verbonden. En dit is interessant voor de pers die sensatiebewust bezig is. Buiten de etappes om tenminste...

Toegevoegd op 24-05-2009 10:55:23
Hier moet het overigens wel over officiële wedstrijden gaan die voor de ranking meetellen...