Is hardlopen in korte broek wanneer het koud is slecht voor de spieren?

Op dit moment zijn de temperaturen laag, vanmorgen toen ik ging hardlopen was het zo'n 7 graden. Ik had een dikke trui met daaronder t-shirt en hemdje aan, maar daarbij een korte broek. Ik heb nooit zo'n last van kou aan mijn benen, maar nu vraag ik mij af of dit geen invloed heeft op mijn spieren? (of het beter is als ze wellicht warm blijven in een lange broek) Ik ben het hardlopen aan het opbouwen en wil het graag goed doen!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Kou op spieren is niet heel goed. De doorbloeding neemt af. Daarmee krijgen de spieren minder voedingsstoffen, en worden de afvalstoffen slechter afgevoerd. Je zult sneller verzuren, en de hersteltijd zal toenemen. Aan de andere kant warmen je spieren van binnenuit op als je ze aan het werk zet. Dus zo heel dramatisch is het allemaal niet. Het belangrijkste is, dat je lichaam *als geheel* op de juiste temperatuur blijft. Je moet het niet koud hebben, maar zeker niet te warm. Om al je spieren zo goed mogelijk te laten werken, is het handiger om je overal ongeveer even dik te kleden. Ik noem even een paar extremen voor de duidelijkheid. Het ene extreem is een korte broek, en een dikke trui met daaronder een shirt en daaronder een strak hempje. Het andere extreem is alleen een hempje zonder mouwen, en een lange wollen onderbroek met daaroverheen een skibroek. In beide gevallen zal je lichaam als geheel de juiste temperatuur hebben. Het beste is de middenweg: boven en onder lang, maar niet te dik. Omdat je een beginnend loper bent, zul je moeten experimenteren met de juiste dikte. Dit hangt ook af van de wind en eventuele regen. Alleen als je het *altijd* te heet krijgt wanneer je een (dunne) lange broek draagt, zou ik in korte broek gaan lopen. Anders lijkt mij een (dunne) lange broek beter, gecombineerd met wat minder bovenkleding om toch je warmte kwijt te kunnen. Maar zoals gezegd: experimenteer hiermee.

Nee hor. Je kan prima in krote broek hardlopen. Je spieren produceren zo veel warmte, en die moet je kwijt. Te dik inpakken is eerder riskant.

Het ligt eraan hoe koud het is en hoe hard je loopt. In de marathon van Egmond zie je bij winterse tafrelen mensen ook in het kort lopen. Meestal lopen die voorop en maken door hun inspanning zoveel warmte op de huid dat het lijkt dat de kou wat op afstand blijft. Als je in jogtempo loopt, dan heb ik de ervaring dat ik onder 15 graden neig naar een lange legging en iets meer beschermende bovenkleding. Boven de 15 graden wordt de kleding minder en korter en drink ik ook veel meer. Het is een kwestie van experimenteren en kijken wat aangenaam voor je is.

Als je niet stukken gaat wandelen kan het niet zoveel kwaad, maar op de atletiekclub zeggen de meesten: waarom zou ik tijd in een warming-up steken als ik weer-en-wind dat daarna weer teniet laat doen? Ook voor blote enkels / schenen wordt dan gewaarschuwd. Als je wel wandelt, of als het plots hard gaat regenen, is er wel een kans dat je teveel afkoelt. Dan is de kans op blessures veel groter als je spieren plots koud worden. En gooi die dikke trui alsjeblieft weg. Koop bij de Aldi of sportzaak een dry-fit shirt en dito jasje. Van wol en katoen wordt je ziek, want het wordt zeik-en-zeik nat! Fleece-vesten: zelfde verhaal. Dat is allemaal leuk voor na het douchen.... Suc6!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100