Heeft het nut om te gaan hardlopen voor conditie, als je al voetbalt?

ik hoor wel eens dat je dan andere spieren gebruikt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (7)

Het heeft zeker nut. Bij hardlopen let je er beter op hoe je je voeten neerzet en bij hardlopen let je beter op je ademhaling.

Iedere sport heeft nut voor je conditie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens het voetbal moet je veel lopen. Is dus goed, om hier extra op te trainen. Is goed voor zowel je uithoudingsvermogen, als de spieren die je gebruikt tijdens het rennen in het veld.
13 jaar geleden
Hardlopen door de duinen heeft heel veel effect voor voetbal.

Je traint je conditie maar je traint ook heel goed je kuiten.

Je kuiten gebruik je weer voor korte sprints, en sprints maken doe je vaak bij voetbal (afhankelijk van je positie).

Mocht je in de gelegenheid zijn zou ik het vooral doen als ik jou was. Duinen is het beste omdat je dan een beetje wegzakt en extra je best moet doen, maar in de heide kan het ook of op het strand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Harlopen is voor vrijwel elke sport goed!

Ik denk dat je zelf ook wel begrijpt dat je veel loopt over een voetbalveld. Misschien wordt je wel moe na 70 minuten spelen. Dan kun je gewisselt worden voor een andere speler.

als je hardloopt bouw je conditie op, hierdoor zul je langer kunnen lopen en dus langer (goed!) kunnen voetballen.
Je longinhoud wordt simpelweg groter en je raakt minder snel buiten adem. Daarbij zul je misschien wat vet verliezen en zullen spieren worden versterkt. Hierdoor zul je misschien zelfs harder en beter kunnen schieten/passen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uiteraard is een training bestaande uit hardlopen goed voor voetballers. en heus niet alleen omdat hardlopen een van de kenmerkende onderdelen is van het beoefenen van de voetbalsport.
een goed getraind lichaam is namelijk niet alleen in een goede fysieke toestand, maar ook in een goede fysische toestand.
ademhaling, hartslag, bloedsomloop, zuurstofuitwisseling, stofwisseling, alle onderdelen van dit systeem zijn tot in de fijnste finesses zo optimaal mogelijk op elkaar afgestemd.
dat bereik je door je lichaam veelvuldig aan een regiem te onderwerpen, dat dit systeem optimaliseert. immers het lichaam zal automatisch tekortkomingen die tijdens gebruik ontstaan corrigeren en optimaliseren. dat gebeurt ook tijdens en vooral na (herstelperiode) een duurtraining als hardlopen. maar ook wielrennen, zwemmen enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je naast het voetbal en de training daarvoor, ook nog
gaat hardlopen, dan ben je beter in conditie als iemand
die dat niet doet.
Maar je kan je wel afvragen of het niet teveel is wat je
van jezelf vraagt.
Per week 2 keer trainen bij voetbal , dan in het weekend
een wedstrijd spelen, en dan ook nog gaan hardlopen, je
vraagt veel van jezelf.
Maar als je het allemaal kan opbrengen is het oke.

Toegevoegd na 2 uur:
Zelf ben ik een poosje jeugdtrainer geweest, en ik kan je
zeggen dat ik zeer ingenomen was, als ik zo een speler
onder mijn hoede had, dus daarom heel veel respect van
mij.
Misschien is het mogelijk om met je voetbaltrainer te
overleggen, en kan met de voetbaltraining meer het
accent gelegd worden op de techniek ( meer met de bal ).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hardlopen is een uitstekende voorbereiding op het voetbalseizoen. Een goede trainer legt naarmate het seizoen vordert steeds meer het accent op intervaltraining (het kortere werk….). Je kunt van een voetballer niet verlangen dat hij direct op de eerste training veel aan intervaltraining gaat doen.

In feite praat je over 2 geheel andere systemen. Wanneer je een gelouterde duurloper vraagt om enkele sprintjes te trekken dan zal hij waarschijnlijk snel buiten adem zijn. Een voetballer zal daarentegen niet de afstand kunnen overbruggen van een duurloper.

Kortom, het gaat om specifiek trainen. Een voetballer gebruikt duurtraining om een basis te leggen. Direct bij de eerste trainingen sprintjes trekken zal waarschijnlijk blessuress opleveren. Vele voetballers doen in de zomermaanden aan hardlopen om hun conditie op peil te houden. Deze sporters zullen aan het begin van het seizoen vaak ook vooraan lopen.

Hardlopers gebruiken intervaltraining om hun snelheid te verhogen. Beide sporten maken gebruiken van elkaars systemen voor een optimale prestatie.

Kort en bondig; bij aanvang van het seizoen heeft het wel nut, tijdens het seizoen amper.

Simon
http://www.optimaalsporten.nl