Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe verhelp ik mijn klachten tijdens het hardlopen?

Ik ben een jongen/man van 23 jaar en doe (reactief) aan hardlopen. Ik doe het al zo’n 6 jaar.

Voorheen had ik nooit last van klachten, maar sinds +/- april krijg ik tijdens het hardlopen last van een verstijfd rechter onderbeen.

Eerder lukte het mij om 12 kilometer te rennen, maar nu haal ik (uiteindelijk) strompelend 4 km (absolute Max 5km).

Aan het begin van de sessie heb ik nergens last van. Het verstijfde gevoel sluipt er na 2 kilometer erg langzaam in. Mijn rechter onderbeen lijkt steeds zwaarder te worden en de spieren worden letterlijk hard. Op een gegeven moment gaat het gewoon echt niet meer. Het doet niet zozeer pijn, maar mijn lichaam blokkeert dan gewoon.

Zodra ik stop en rust verdwijnen de klachten binnen 30 a 45 minuten. Het lijkt alsof mijn been “ontdooit”. De klachten zijn dan ook verdwenen.

Ik vermoedde dat het te maken had met overbelasting, daarom besloot ik ruim vier weken niet te hardlopen. Helaas merkte ik dat het terugkwam.

Vervolgens dacht ik dat het aan mijn schoenen kon liggen en daarom had ik betere hardloopschoenen aangeschaft. Ook dit bleek niet te helpen.

Inmiddels ben ik ten einde raad. Ik houd erg goede warming ups en begin ontzettend rustig.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die mijn probleem herkennen en oplossingen weten.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K
jc54
3 jaar geleden
Ik herken het probleem niet, maar als ik zoiets zou meemaken, dan zou ik contact opnemen met een fysiotherapeut.
Ritsuka
3 jaar geleden
In een goede hardloopwinkel kunnen ze ook een loopanalyse doen, mogelijk is je houding niet goed
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden