Wat is de veiligste manier van hardlopen,met de verkeer mee of tegen verkeer in?

2.9K
Antoni
5 jaar geleden
Op de stoep of op het voetpad lopen is het veiligst.
Ritsuka
5 jaar geleden
Zorg in elk geval voor reflecterende kleding en verlichting voor en achter in de avond
KennisDelen
5 jaar geleden
Het veiligst is buiten het verkeer: bv. in de natuur (bos, buitenpaden, enz. ,)

Het beste antwoord

Vóór invoering van het huidige RVV stond tevens in de wet dat voetgangers buiten de bebouwde kom aan de linker kant van de weg moesten lopen als een voetpad of fietspad ontbrak. Op die manier konden voetgangers het autoverkeer zien naderen, en dat werd veiliger geacht voor voetgangers. Met ingang van 1991 is deze verplichting geschrapt. Voetgangers mogen zelf kiezen aan welke kant van de weg ze lopen. De plaatselijke omstandigheden kunnen namelijk zodanig zijn dat rechts lopen veiliger is dan links lopen.
Het is niet mogelijk aan te geven dat links, dan wel rechts lopen altijd veiliger is. Het wordt in de ogen van Veilig Verkeer Nederland terecht toegestaan dat voetgangers zelf beoordelen wat de veiligste kant van de weg is. Absolute veiligheid is daarbij uiteraard niet te garanderen. Ook in deze situatie zullen alle weggebruikers attent moeten blijven, zodat onveiligheid voorkomen kan worden.
De praktijk leert dat de meeste voetgangers (en trimmers) het prettiger vinden om het 'gevaar' te zien aankomen. Voetgangers zijn onbeschermd en zullen bij aanrijdingen vrijwel altijd het grootste letselrisico lopen. Wie dat risico voor zichzelf wil minimaliseren zal het verkeer willen zien naderen en daarom links willen lopen. Wie rechts loopt wordt altijd van achteren genaderd door ander verkeer. En dat is, in ieder geval gevoelsmatig, aanzienlijk minder prettig.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Plus !
Maar nog een tip: zorg dat je zichtbaar bent. Vooral in donkere omstandigheden. Een reflectortje of een lampje (en dan niet zo'n flutding met één superklein LEDje) kunnen je leven redden !
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix/, dat is zeker een prima tip. Bij gebruik van led-lamp aan de rechterarm bv en links lopen moet rood aan de voorkant zitten. Dus met de witte verlichting voorop wel rechts lopen.
En deze hardloopvesten, veel veiligheid voor weinig.
https://www.bol.com/nl/p/reflecterend-vest-met-led-licht-hardloopvest-hardloopverlichting/9200000103629303/?suggestionType=browse&bltgh=j2JR3uTv8m0-X5fb-9dArg.1.19.ProductPage

Andere antwoorden (1)

Er is geen wet die je voorschrijft aan welke kant van de weg je buiten de bebouwde kom moet lopen. Het is makkelijker om op tegemoetkomend verkeer te reageren, dan als ze van achter komen en je ze niet ziet aankomen. Loop daarom altijd tegen het verkeer in. Let extra goed op bij bochten naar links, want dan zie jij en het tegemoetkomende verkeer elkaar niet.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ goede waarschuwing, extra opletten bij de bochten naar links