Nee hoor, als je gezond bent is het niet slecht voor je gewrichten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat kan zeker. Je kunt klachten krijgen aan je knieën, heupen en enkels. Maar vaker is er bij hardlopers sprake van een storing in het sacro-iliacale gewricht. Of simpelweg het bekken of SI-gewricht.
Het SI-gewricht bevindt zich tussen de uiteinden van je wervelkolom (het heiligbeen) en de darmbeenderen van het bekken. Het gewricht zorgt ervoor dat belasting van het bovenlichaam wordt overgebracht naar de benen en heupen. Bij springen en hardlopen gaat het juist andersom. Dan wordt de belasting van het onderlichaam overgebracht naar je romp. Wordt het SI-gewricht langdurig op die manier belast (bij lange fiets- of looptrainingen) dan kan er overbelasting of een blokkade ontstaan. Ook een verkeerde houding, verkeerde schoenen of overgewicht vergroot het risico op klachten.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha vooral blijven liggen!
Kom op zeg, dan kan je met alle sporten en bewegingsactiviteiten wel stoppen.
Als je gezond bent kan je normaal sport beoefenen!
Van alles kan je wat krijgen en op internet te vinden.
Gezond= lekker je ding doen!
Amadea
11 jaar geleden
Ik geef alleen maar antwoord op de vraag van MSteenbeek, Jodel. Verder bedoel ik er niets mee!
Use it or lose it: als je gewrichten, spieren, pezen en ligamenten niet worden getraind, worden ze zwak en kwetsbaar. Anderzijds liggen bij te veel belasting beschadigingen op de loer.

Uit onderzoek blijkt dat hardlopen kan helpen bij het voorkomen van gewrichtsklachten (artritis bijvoorbeeld). Vooral de extra doorbloeding die door sporten ontstaat, zorgt voor een goede aan- en afvoer van voedings- en afvalstoffen. Inactieve mensen lopen dus veel meer risico om knieklachten te krijgen. Met drie trainingen per week, waarbij wordt gewaakt voor overbelasting, wordt de kans op het krijgen van artrose (slijtage van het kraakbeen) gehalveerd. Zijn er eenmaal klachten, dan is het doorlopen niet zonder risico.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.runnersweb.nl/Nieuws/Nieuwsbericht/Is-hardlopen-slecht-voor-gewrichten.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is dus of wandelen niet net zo goed is voor die extra doorbloeding (je vergelijkt met inactieve mensen) en beter voor je gewrichten... Dit wordt alleen bekeken vanuit het hardlopen tov het niets doen.
Ja, het is wel schadelijk voor je, vooral voor je knieën. Tijdens het hardlopen vangen je knieën enorme klappen op, omdat je met een dreun neerkomt, en het gewicht van je bovenlichaam dus op je knie leunt bij elke stap.