Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je hardlopen langer volhouden?

Ik heb maar 15 keer hard gelopen ongeveer en daarnaa was ik gestopt en sinds een paar weken ben ik weer begonnen maar als ik aan het hardlopen ben en moe begin te worden dan denk ik bij mezelf "ik ga dit nooit meer doen" en als ik klaar ben dan ben ik echt kapot. Hoe krijg ik meer motivatie om het vaker in de week te gaan doen want ik doe het maat 1x per week en de rest van de week doe ik kickbox en dat is ook goed voor de conditie vooral de bokszaktrainingen en soms doe ik op de dag dat ik heb hard gelopen ook nog een kickboxtraining. Ik doe al bijna 3 jaar kickbox trouwens en na die trainingen heb ik nooit zo'n spierpijn als bij hardlopen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Op de eerste plaats: Hardlopen moet je ding zijn.
Als je er geen bal aanvind, stop dan en zoek iets anders dat je wel leuk vind.

Heb je toch wel de motivatie en zin om te gaan hardlopen, start hier dan mee volgens een schema, waarbij je goed opbouwt.
Ikzelf ben ooit begonnen bij 'myasics.com':
Gestart met een conditie van 0,0, en binnen 3 maanden kon ik vrijwel moeiteloos 12 km achtereen lopen.

Kortom: Wanneer je er lol in hebt, en je houdt je aan een goed schema, loop je met een maand of 3 zonder problemen 10 km.

Succes!

Toegevoegd na 5 minuten:
Wat je waarschijnlijk ook nog niet hebt kunnen ervaren, is het stofje dat vrijkomt wanneer je eenmaal over een bepaald punt heen bent. (bij mij komt dat meestal na een minuut of 45). Dat stofje geeft je een 'high' gevoel, dat voelt alsof je vleugels krijgt. Heerlijk om te ervaren, en het zorgt vanzelf voor de motivatie om het weer mee te willen maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor de motivatie moet je het echt willen, en het klinkt misschien wat te simpel maar je moet het gewoon regelmatig blijven doen.
Als je ophoudt bouw je het weer af maar als je er een regelmaat in blijft houden bouw je steeds meer op en ga je merken dat je het langer zult volhouden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste kun je je training rustig opbouwen: paar minuten hardlopen, minuutje wandelen, en dat een aantal keren achter elkaar. En dan bij elke training die 'paar minuten' hardlopen uitbreiden en je wandelminuten verminderen. Dan hou je het makkelijk vol en daardoor raak je ook niet zo ontmoedigd.

Er zijn speciale hulpmiddelen voor, een soort 'coach'-programma dat je op je MP3-speler kunt zetten en waarbij je aanwijzingen krijgt wanneer je moet gaan hardlopen en wanneer wandelen, met een muziekje erbij; op die manier kun je bijv. in 10 weken trainen tot 30 min. onafgebroken hardlopen.

Je lichaam heeft tijd nodig om zich aan het hardlopen aan te passen; het is natuurlijk een heel ander soort beweging dan kickboxen.

Toegevoegd na 2 minuten:
O ja, en om echt goed op te bouwen moet je eigenlijk minimaal 2x per week lopen. Het beste is 3x per week. En nooit twee dagen achter elkaar; je lichaam moet tussendoor kunnen herstellen.

En google eens op 'loopschema' of 'hardloopschema', er is heel veel info te vinden over hoe je goed kunt opbouwen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet ik even naar zoeken... heb nu geen tijd, kom er nog op terug.
Er zijn trouwens speciale oordopjes voor bij het sporten. Die met zo'n 'beugeltje' eraan dat achter je oor langs gaat vallen sowieso niet snel uit.
Ritsuka
11 jaar geleden
heb je een iPhone of Android telefoon?
download dan eens een app als C25k (couch to 5 kilometers)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka, dat is een goeie! Ikzelf heb alleen nog een 'antieke' telefoon en een losse MP3-speler. Maar ik denk dat die C25K voor jojoman veel handiger is.
Ik kan eventueel nog wel even op zoek gaan naar 'Hardlopen met Evy'.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding