Ik krijg last van mijn rug tijdens het hardlopen, hoe kan ik dit voorkomen?

Ik ben totaal niet uitgeput, maar na 30 minuten moet ik dan stoppen, omdat ik pijn op me rug krijg.

Ik heb het gevoel dat ik verkeerd loop ofso en zal niet ouderdomsklachten zijn want ik ben net pas 18.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Draag je goede schoenen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen hardloopschoenen. @tvkijker Ja ik had de avond daarvoor kapsalon gegeten en 's avonds nog rijst, en 's ochtends 15 minuten voor het lopen magere kwark.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ha Yomis, Ik lees verschillende dingen over zooltjes en schoenen. Het is aan te raden om je ook eens te verdiepen in natuurlijk hardlopen en barefoot schoenen. Veel hardlopers met soortgelijke klachten hebben hierin de oplossing gevonden. In het kort haal je alle kracht voor het hardlopen uit je eigen lichaam. Door je lichaam te trainen en schoenen te dragen die weinig verdoezelen voel je wanneer je verkeerd loopt en kan je je houding op deze manier corrigeren. Het is hierbij wel belangrijk om de tijd te nemen voor de opbouw. Meer informatie hierover kan je hier vinden: https://www.thenaturalrunner.com/natuurlijk-hardlopen/

Antwoorden (5)

Het Kan komen door:
- houding, door teveel voorover gebogen te lopen, kijk recht vooruit en rug recht.
- schoenen, schoenen die niet goed zijn kunnen ook klachten veroorzaken.
- de manier van lopen, loop je zo: _ _? Plat , plat of meer zo: (_) begin met hiel, wreef, tenen op de grond? Je moet namelijk zo (_) lopen.
Kijk deze dingen even na.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt omdat er ontzettende grote krachten op je rug komen. ALs hardloper kan je letten op je loophouding en je kunt die analyseren bij hardloopwinkels zoals start2run. Zij organiseren ook veelal gratis workshops.

Om je rug te ontlasten moet je twee zaken zeker doen:

- Doe thuis veel rug en buikspier oefeningen om de spieren in je rug te versterken.

- tijdens het lopen kijk je niet naar je schoenen, maar loop je ontspannen met de schouders omlaag en kijk je naar de horizon, ver vooruit.

- Zorg voor loopschoenen met goede demping en kijk of je niet te veel proneert. Een goede hardloopwinkel heeft videoapparatuur om dit zo te analyseren.

Goede rug en buik oefeningen thuis kan je in bed doen:

- Lig op je buik met je handen langs je lichaam. Blijf even zo liggen.

- Zet je handen naast le lichaam en druk je op terwijl je je billen naar beneden drukt. Je rug en hoofd komen omhoog, maar druk je billen beslist naar bedeneden. DIt is een soort opdrukken, maar dan alleen je rug en armspieren.

- Ga op je rug liggen met beide handen achter je hoofd. Doe nu buikspieroefeningen, bijvoorbeeld omhoog komen.

Hoe beter je buispieren, hoe minder last je met lopen hebt. Ik heb zelf een hernia en moet oppassen met lopen. Ik span zelf mijn buikspieren ook tijdens het lopen aan.

Verder kan je eens kijken naar Chi running. Dit is een speciale looptechniek waarbij je veel minder blessures hebt. Bij Start2Run worden vaker Chi running workshops gegeven.

Toegevoegd na 6 minuten:
NB. Ik bedoelde de winkel Run2Day ! De franchisewinkels hebben verkopers die zelf hardlopen en de winkels geven vaak workshops over loophouding.

Start2Run is een programma van Evy Gruyaerts om te beginnen met lopen. In het gelijknamige boek staan ook oefeningen en tips om rugklachten tijdens het lopen te voorkomen.

Oefeningen:

http://www.youtube.com/watch?v=xv1yGZkw0kY

(Nb. deze komen van Mckenzie therapie dat door fysiotherapeuten vaak wordt voorgedaan bij rugklachten en hernia)

http://www.youtube.com/watch?v=6ZpNdZncEWM

(algemene oefeningen voor je rug)

Toegevoegd na 14 minuten:
NB. Wat een sportwinkel eventueel wel kan nakijken is of er een hoogteverschil is tussen je linker en rechter voet. In de link een mooi artikel op runnersweb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ervan overtuigd dat schoenen erg belangrijk zijn. Misschien heb je wel steunzolen nodig.

Als je voeten de steun missen die ze nodig hebben, werkt dat door in je hele lichaam. Je voeten zijn letterlijk en figuurlijk je basis!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt aangepaste zooltjes nodig als je teveel proneert. Dat kan je in een winkel laten controleren. Maar uit zowel ervaring (ik ben zelf loper) als literatuur weet ik dat schoenen vaak worden overschat. Er worden vaak speciale schoenen aangemeten, terwijl het probleem al in de looptechniek zit. Hardlopers lopen altijs risico's op blessures aan de rug en knieën. Bij iedere stap moet 2-3 keer het lichaamsgewicht worden opgevangen. Dat is het grootste probleem. Het is wel belangrijk dat schoenen je een goede ondersteuning geven.
Minder lang en wat intensiever trainen, totdat ook je rug aan de belasting gewend is. Om je looptechniek te verbeteren zul je naar een atletiekvereniging moeten, maar ik verwacht er weinig heil vwn met betrekking tot je rug. Voorlopig alleen afstannden van 2 tot 5 km dat is ook beter voor je snelheid. Na enkele jaren zal je ook langere afstanden aan kunnen en met hogere snelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf nagaan! Loop je op een harde ondergrond? probeer zachte onder grond. Loopje op schoenen die niet voldoende demping geven? probeer schoenen met een goede demping. Land je bij het lopen op je hielen? probeer wat meer op je voorvoet te landen. Zijn je buikspieren te slap? doe buikspier oefeningen. Tot slot loop je als een oude man? doe het hele rijtje rekoefeningen niet alleen als je begint maar sta er 20 minuten eerder voor op. Succes.