Sporters eten vaak voor wedstrijden en trainingen producten met veel koolydrathen denk bijvoorbeeld aan bananen of pastagerechten. Zorg wel dat het eten de tijd heeft gehad om te zakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sowieso vlak vantevoren niets meer eten (alhoewel dit ook per persoon verschillend is hoor). Ikzelf eet meestal twee uur voor de wedstrijd. 5 km. is op zich natuurlijk niet zo'n verre afstand om te lopen, je zult hier gemiddeld ongeveer een half uur over doen. Je kunt het beste (wit)brood eten met zoetigheid en/of een krentenbol. Een banaan doet het ook altijd goed. In ieder geval iets wat koolhydraatrijk is. Je hoeft op zich voor zo'n afstand niet erg veel te eten. Je kunt ook na de wedstrijd (verder) gaan eten om bij te komen, zoals b.v. yoghurt met muesli en/of fruit, of een broodje ham (om verloren zout aan te vullen evt.). Wat wel belangrijk is, is om goed te drinken. Zorg dat je voor de wedstrijd voldoende (water) gedronken hebt en vul dit na de wedstrijd ook weer aan. Maar ook weer niet teveel drinken vantevoren, anders moet je misschien tijdens de wedstrijd plassen. Ik neem aan dat je vaker hardloopt? Wat eet/drink je dan vantevoren? Hoe pak je het dan aan? Waar loop je het lekkerste op? Dat is namelijk per persoon erg verschillend.
Ik zou het dan bij de wedstrijd op dezelfde manier aanpakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een krentenbol is het makkelijkste en fijnste om te eten, maar ook müsli repen zijn goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag was wat voedzaam is voor een hardloopwedstrijd.
Van 1 müsli reep of krentenbol wordt je echt niet dik.
Je kunt het beste een gebakken ei eten (zonder brood erbij) met een glas melk. En vlak voordat je gaat lopen (15-10 minuten) neem je nog een banaan of iets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is om geen zuivel te nemen, je krijgt hier extra slijm van.
Als ik om 11 uur moet lopen, eet ik om een uur of 8, 5 meergranen pannekoeken, daarna nog een halve liter water.
Ik loop zelf 10 km runs en heb gemerkt dat ik lekkerste loop op de pannekoeken met stroop.
Na de run, is het verstandig je vocht aan te vullen. Op een run ga je altijd sneller dan tijdens een training, je verbrandt dus meer, en dit moet weer aangevuld worden.
Veel plezier!