Mijn knieën doen pijn na het hardlopen... Is dit normaal?

Mijn knieën doen altijd pijn na het hardlopen. Ik ben nog een beginnend loper... Maar is dit een teken van zwakke knieën of niet? Want ik ben best wel bezorgd want ik krijg een sportkeuring en die moet perse goed zijn en ben bang als ik daarmee word afgekeurd... Dus is het verstandig om hiermee naar een Fysiotherapeut te gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (10)

Ik ken iemand die dat ook heeft en die gaat een enkele keer naar de Fysiotherapeut
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pijn is nooit normaal, maar wat de oorzaak is kan je huisarts je vertellen. Succes ermee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zie de bron en zelf even googlen want er is veel over te vinden op internet. En als het abnormale pijn betreft even langs de huisarts of fysiotherapie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik ook je moet warming-up dat heb je daar geen last meer van Ov. Minder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heeft mijn dochter ook last van.
de fysiotherapeut raad haar aan:
meer te wandelen, of snelwandelen
en sporten te doen die de knieën minder belasten.

een bezoekje aan de fysioth kan geen kwaad, kijk even wat hij/zij zegt over jouw knieën.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jou dochter heeft dezelfde aandoening als de vraagsteller?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoeft niet uiteraard, vandaar dat ik de fysiotherapeut aanhaal.
Afhankelijk van hoe erg de pijn is hoe dit niets bijzonders te zijn. Zeker als beginnende hardloper zijn de spieren en pezen die je gebruikt nog wat zwak. Door oefening train je deze en zul je sterker worden.

Maar, als je je er zorgen over maakt kun je altijd een keer een afspraak maken bij de fysio. Mogelijk is hardlopen gewoon niet de juiste sport voor jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook kan doorlopen met de pijn funest zijn, dit is zeer afhankelijk van waar de pijn zich voor doet en hoe ernstig deze is.
Als eerste is het belangrijk te weten waar de pijn zich voordoet in de knie.

Is het in de knieholte kan een fysiotherapeut soms al wonderen verrichten.

Is het aan de voorzijde bij de knieschijf zelf is het aan te raden om maar eens een afspraak te maken met de huis arts, dan kan er zoveel mis zijn dat er zonder onderzoek niemand een zinnig antwoord op kan geven.

Pijn is in ieder geval een signaal dat er iets niet goed is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je loopschema goed hebt opgebouwd is het niet normaal dat je knieën pijn doen na het lopen. Een bezoek aan de fysiotherapeut is altijd aangeraden in dat geval.

De pijn kan komen door:
- Een standafwijking van de voet of de knie
- Beenlengte verschil
- Stugge nieuwe schoenen
- Eerder doorgemaakte val op de knieschijf
- Afwijkingen van de knieschijf
- Heuveltraining
- Training aan één zijde van de weg (schuinwegdek)

Lees meer uitleg in de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had dit ook vaak. In feite komt het door de dreun die je knie maakt door het opvangen van de rest van je lichaam.
Ben naar een goede sportzaak gegaan. Daar konden ze voeten standen etc meten op een lopende band, of op een apparaat ding... Anyway, de uitkomst was: ik landde of gebruikte niet de hele voet om te rennen. (een deel raakte de grond niet ofzo). Ze zeiden: we hebben hier 100 schoenen, er staan overal letters bij. Koop schoenen, waar deze of deze letter bijstaat. Dat heb ik gedaan, nergens meer last van...
(nou ja, niet meer van knieen, wel van vermoeidheid van het lopen :-) ).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is verstandig naar de fysio te gaan, want hardlopen met knieklachten is zeker niet aan de raden, knieklachten kan je ook krijgen doordat je misschien verkeerde schoenen/ of door bijvoorbeeld voetklachten denk aan platvoeten, doorgezakte voeten, sowieso zijn de knieën zwakker dan je bovenbenen, kuiten enz. Als je door blijft gaan met hardlopen met pijn, is ontzettend slecht voor je. Kijk ook eens of je dat ook met wandelen en fietsen hebt en zeg dat tegen de arts.