Hoelang moet je aan een stuk door hardlopen per dag als je een topconditie wil krijgen ik loop zelf een halfuur is dat genoeg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

een topconditie isper persoon anders, dus dat licht aan de bouw van je lichaam, maar een normaal lichaam lijkt mij zown 4 a 5 uur per dag ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begin kort, eerst 5 min, dan 10, dan 15, dan 20, enzovoort... Een topconditie moet je langzaam opbouwen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een half uur loop je wellicht meer dan 5 km.
Naar het schijnt bereikt je een topconditie door 3 x in de week 5 km te lopen.

Let wel op,neem ook eens een week rust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sowieso opbouwen. Maar iedere dag op hetzelfde tempo een beetje lopen zal je niet veel resultaat mee krijgen.
Het is niet slecht hoor, maar topconditie krijg je er niet mee.

Maar goed, stel dat je nu een half uur, een redelijk tempo zonder al te veel moeite kan hardlopen.
Pak dat eens anders aan:

Begin met 10 minuten lopen, op 60% van jouw kunnen.
Ga daarna intervallen. Begin met 1 minuut op 80% van jouw kunnen, dan 2 minuten wandelen, dan 1 minuut op 90% van jouw kunnen, en dan 1 minuut wandelen. Dan een minuut maximaal gaan, gevolgd door een minuut hardlopen op een rustig tempo en dan weer 1 minuut maximaal etc etc. Het laatste kwartier gebruiken om langzaam af te bouwen.

Je bent klaar met het uitlopen als je het gevoel hebt dat je daarna nog best een rondje kan. Niet helemaal naar de kl*te lopen en als je helemaal kapot bent stoppen.

Let wel: het bovenstaande schema is een voorbeeld, kijk zelf waar je tijden en/of variaties wilt aanpassen maar hou deze regel vast: Warmlopen, Snel-rustig-snel-rustig etc en altijd afsluiten met het uitlopen zoals ik hierboven beschreef.

Hiermee bereik je 100x zoveel meer dan stoïcijns je half uurtje joggen.