Iedere dag een half uur fietsen/wandelen en weinig tot niet snoepen .... hoelang duurt het dan voor dat je een paar kg kwijt bent?

En is dit uberhaupt de oplossing om enkele kilootjes eraf te krijgen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat kan lang duren op deze manier. Als je voordat je begon met wandelen of fietsen ook al weinig tot niets snoepte, gaat dit geen verschil maken. Een half uur bewegen is je 'onderhoudsdosis' om min of meer in conditie te blijven. Je zult waarschijnlijk nog wat vetten uit je eten moeten wegstrepen of intensiever gaan bewegen.

Elk pondje gaat door het mondje. Ik zit op een fitnessclub en train 2 x 2 uur in de week in een voor mijn leeftijd redelijk tempo. Vaak komen er mensen die naar de club komen die veel te dik zijn en komen om af te vallen. In al die jaren heb ik nog nooit iemand zien afvallen, want de vetverbranding duurt zo lang en kost zo veel discipline, dat de meeste afhaken. Daarmee wil ik niet verkondigen dat je niet moet bewegen, want dat is gewoon goed voor de mens. Anders zou ik er ook mee stoppen na 15 jaar. Maar ik beweeg om me goed/fit te voelen en meer niet. Gedurende de winter ben ik een paar kilo aangekomen en wil er in het voorjaar weer goed uitzien. Een week geleden ben ik begonnen om 30% minder te gaan eten en de snoep (v.n. drop, want daar ben ik gek op) te laten staan. De drie borrels die ik iedere avond dronk heb ik gereduceerd tot twee. Ik drink gewoon wat langzamer. Resultaat: 1½ kg afgevallen in 8 dagen. Nog 1½ week en ik zit op mijn gewenst gewicht. En daarna het eetpatroon met 10% verhogen en klaar is Kees. Het spreekwoord is dus waar.

Dat ligt er helemaal aan hoeveel je nu snoept en hoeveel je nu sport. Als je nu ook een half uur wandelt/fietst en niets snoept dan gaat het natuurlijk niets veranderen. Zorg ervoor dat je ongeveer 85-80% van je onderhoudscalorieën eet op een dag (ie, 80% van de calorieën die je nodig hebt om op gewicht te blijven). Hiermee kun je gecontroleerd afvallen zonder je metabolisme om zeep te helpen. Daarnaast kun je beter 3 keer in de week een half uurtje (of uurtje..) kracht training doen en 3 keer een half uur wandelen/rennen/fietsen dan elke dag wandelen. Spieren zorgen er namelijk voor dat je meer calorieen verbrand. Hierdoor kun je het afvallen versnellen. De aantallen weet ik niet meer precies maar ik dacht dat een kilo vet per dag 10 calorieën verbruikt tegenover +/-80(!) voor een kilo spieren. Met ongeveer 7700 calorien om een kilo vet kwijt te raken raak je in 100 dagen, zonder extra training een kilo extra vet kwijt als je een kilo spieren meer hebt. Dat lijkt lang te duren, maar bedenk als je 5 kilo extra spieren traint raak je al een kilo per 20 dagen kwijt. Elke 20 dagen zolang je je verder aan je dieet houdt en die spieren op pijl houdt. Oftewel, spiertraining helpt.

Die manier heeft geen succes. Wat vind je belangrijker ; je maag of hoe je er uitziet ? Ik kan pas 'n goed antwoord geven als ik weet hoe lang je bent , welk gewicht je hebt en jongen of meisje .

Als je elke dag 1000 kcal meer verbrandt dan dat je eet, zul je binnen een week een kilo vet kwijt zijn. Je bent dan misschien meer kwijt qua lichaamsgewicht, maar dan zal er ook vocht kwijt geraakt zijn. Als je per dag ongeveer 1600 kcal eet, dan moet je dus ongeveer 2600 kcal verbranden. Dit klinkt als heel veel, maar dit valt reuze mee. Stel dat je de hele dag alleen op bed zou liggen en niks zou doen, dan nog verbrand je rond de 1500 kcal (je kunt dit berekenen, het heet je BMR). Al met al kom je met al je dagelijkse activiteiten al een heel eind!

Dat hangt er natuurlijk vanaf hoeveel je daarvoor snoepte. En hoeveel lichaamsbeweging je had. Ook wat je eet voor de rest van de dag is van je belang. Maar als je vroeger niets deed en de hele dag zat te eten en snoepen, zal je op deze manier toch al een eind geraken. Het zal wel enkele weken duren voor je resultaat merkt. Hieronder vind je wat tips om af te vallen op een gezonde manier:

Bronnen:
http://www.gezonderafvallen.nl/page/333/af...