Is het normaal dat je ene been dikker is dan de andere? want het verschil word steeds groter..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
74K

Antwoorden (6)

Een klein verschil is niet abnormaal. Als je veel wandelt in bergen ed. dan heb je bv de neiging om altijd met hetzelfde been te beginnen een trap / stap omhoog te nemen. Die zal dus wat sterker worden.

Als er nadrukkelijke verschillen optreden KAN het zo zijn dat er andere dingen meespelen, zoals slechte afvoer van vocht (lymfe blokkade). In geval van zorgen is het beste advies: Je huisarts benaderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is niet normaal. Op naar de huisarts!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bepaalde mate van verschil tussen dezelfde lichaamsdelen is normaal. Maar als jij zegt dat het verschil groter wordt, is dat wel gek.
Is het vocht? Dat zie je door met een vinger in je onderbeen te prikken en als er dan even een kuiltje blijft staan, is het vocht. Dat is niet normaal en je moet naar de dokter.
Als het geen vocht is, zou ik eens een paar weken met de centimeter de omvang bijhouden. Voor je eigen kennis maar ook om de dokter te kunnen overtuigen. Want dan moet je ook naar de dokter toe. Geen idee wat het dan zou kunnen zijn, maar daar hebben we immers dokters voor.
Geen pijn of andere klachten? Anders zou ik gewoon vandaag nog een afspraak maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik zwanger was, controleerde de dokter zo of ik vocht vasthield. Je duwt met je vinger stevig een centimeter of tien boven de enkel. Als je geen vocht vasthoudt, zie je eigenlijk niks. Hou je wel vocht vast, dan blijft er even een kuiltje staan. Met de vinger heb je dan dus het aanwezige vocht even opzij geduwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt ook zogeheten 'non pittable' oedeem: dat er wel vocht in je been staat maar dat je er geen kuiltje in kunt drukken. Dus alleen het niet-ontstaan van een kuitlje hoeft nog niets te zeggen (maar non pittable oedeem heeft wel andere oorzaken doorgaans).
Er zal altijd wat verschil zijn in de omvang van je benen, dat is met je armen net zo.
Van het ene been ontwikkel je misschien net iets meer spieren dan de ander, niets om je zorgen over te maken.
Mocht het verschil heel groot gaan worden in korte tijd, dan is er maar één optie, even naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou oedeem kunnen zijn. Toch maar even de huiarts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het in een relatief korte tijd gebeurt dan iemand naar laten kijken. Zit er pijn bij, warmte of verkleuring van het been? Raadpleeg bij twijfel of bij bovengenoemde verschijnselen een arts.