Hoe kan ik als ik in een gevecht kom de persoon tijdelijk bewusteloos krijgen, of in 1 beweging onder controle hebben, zonder blijvende schaden?

Ik weet dat er drukpunten zijn, maar de drukpunten weet ik niet. Heb in Sporten>Overig gezet, heeft toch met vechtsport te maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Les nemen bij mr. Spock!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of niet in gevecht komen:)

Antwoorden (7)

dat kun je nooit voorspellen.
het lichaam heeft meerdere drukpunten , maar daar kom je in een gevecht vaak niet aan toe.
een gerichte trap op de knieschijven , is meestal wel voldoende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door bijv. een armklem, kun je de ander onder controle houden. Kun je het beste maar ff iemand vragen die op judo o.i.d. zit voor zo'n trucje, dus niet zelf uitproberen vanaf internet, als je te ver gaat, breek je de ander zijn arm en als je in die klem zit, kan het soms best wel pijnlijk zijn en kun je niet veel kanten uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed op de bewegingen letten van martiale filmacteurs zoals Steven Seagal en Jet Li (en dan in slow motion afdraaien)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfverdediging of een vechtsport is niet iets dat je in korte tijd goed onder de knie krijgt. Als je geinteresseerd bent, zul je lid moeten worden van een sportclub. Daar leer je bepaalde vaardigheden, die je kan toepassen, als je onbedoeld in een gevecht terecht komt. Je leert er ook andere dingen zoals discipline en je krijgt zelfvertrouwen.

Hier op internet valt het niet uit te leggen, hoe je iemand met 1 beweging onder controle krijgt of zelfs buitenwesten krijgt.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Mijn Taekwondoleraar zei altijd: Maakt niet uit hoe goed je bent, als je weg kan rennen, ren dan alsjeblieft gewoon weg!!

Maar goed, stel je voor dat het niet kan. Dan hoop ik dat je praktijkervaring hebt, want zonder praktijkervaring (vechtsporttraining) zal het moeilijk worden. De kans dat het met weinig energie goed afloopt, is erg klein.

Vergeet niet dat het "bewusteloos krijgen" van iemand eigenlijk al een onnatuurlijk iets is. In een gevecht ontstaat het door een trap een klap (van vuist, onderarm, bovenarm, elleboog, knie, voet, hak of voorwerp of zelfs door de grond of muur) tegen het hoofd te geven. De hersenstam "rammelt" dan tussen de linker- en rechterhersenhelft, waardoor er een soort kortsluiting ontstaat. Dit is een manier van bewusteloos raken, een andere is door een tekort aan zuurstof. Denk hierbij aan een wurggreep: de persoon "valt uit" na een tijd, omdat de hersenen tijdig niet meer kunnen werken.

Beide manieren zijn riskant, de ene omdat de schade aan het hoofd erg makkelijk groot kan zijn (zoals het openspringen van een slagader in de hersenen, of de kans op blijvend letsel), de andere omdat je moet weten wanneer je stopt. Stop je te snel, zal jij gewurgd worden, duurt het te lang, raakt je tegenstander in een coma en kort daarop volgt de dood. Ook het vallen van je tegenstander kan veel schade veroorzaken: hij zal maar net op die stoeprand vallen of zo.

Het uitgangspunt moet zijn: onschadelijk maken. Zorgen dat je tegenstander je niks (meer) kan doen. Dat is natuurlijk moeilijk te zeggen hoe, omdat elke situatie anders is. Maar over het algemeen moet je zo snel en zo veilig mogelijk (voor jezelf) de dreiging wegnemen. Het gaat vooral om de timing en het "verrassingselement". Een ding moet je nooit vergeten, als je een natuurlijk overwicht hebt (dat je er als een moeilijke tegenstander uitziet door lengte, lichaamsbouw en houding), scheelt het heel veel. In de meeste gevallen hoe je dan niet aan te vallen / verdedigen! Blijf praten, blijf scherp, sta open voor alles wat er kan gebeuren (weet waar andere mensen staan, wat hij in zijn zak kan hebben of zou kunnen pakken, hoe hij zou kunnen aanvallen en waarmee. Vergeet ook niet om erbij stil te staan wat je eigen zwakke plek is, misschien kunnen je benen minder verdragen dan je armen). Raak niet in paniek, maar concentreer je eigen. Ben desnoods de eerste die toeslaat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voer een simpele verwurging uit, als je die goed aanzet kan je je aanvaller binnen 4 sec bewusteloos hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is per persoon verschillend, licht ook aan gewicht.
maar had je iemand op het oog om uit te proberen. haha