Waarom kan een paard niet overgeven?

Ik heb het wel geweten, maar ben het weer vergeten..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
3.2K

Het beste antwoord

Paard en overgeven...

Wist je dat een paard niet kan overgeven? De anatomische structuur van de maag laat niet toe dat het paard kan overgeven.

Een sterke spierband, die ongeveer hoefijzervormig is, vormt zich over de ingang van de maag. De vorm stelpt uit naar beneden en zorgt hierdoor dat de ingang van de maag goed afgesloten blijft.

Wetenschappers hebben nog geen zekere verklaring gevonden voor deze spierband. Ze vermoeden dat het te maken heeft met de eetgewoonte van het wilde paard. Dat krijgt de hele dag door kleine hoeveelheden voedsel in de maag.

Het wilde paard moet altijd in staat zijn om onmiddelijk te vluchten. Bij deze vlucht schuiven de ingewanden naar voren. Als een paard steeds zou eten tot zijn maag vol is en de maag zou niet voorzien zijn van de spierband die de inhoud binnen houdt, zou de hele inhoud naar buiten komen en in de slokdarm of misschien zelfs in de longen terecht kunnen komen. Niet ideaal natuurlijk voor een dier dat vlucht voor zijn leven!

Het is daarom ook dat wij mensen na een flinke maaltijd even rustig aan moeten doen, wij hebben namelijk geen spierband die de inhoud van onze volle maag tegen houdt. Even lekker de beentjes omhoog na een maaltijd kan dus zeker geen kwaad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De anatomische structuur van de maag laat niet toe dat het paard kan overgeven.

Een sterke spierband, die ongeveer hoefijzervormig is, vormt zich over de ingang van de maag. De vorm stelpt uit naar beneden en zorgt hierdoor dat de ingang van de maag goed afgesloten blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om dezelfde reden dat een giraffe nooit over zijn nek gaat