Wat is een goed trainingsschema voor vechtsporten?

Hallo, ik zit op karate en ik wil daar heel goed in worden.
Ik wil graag spieren trainen die belangrijk zijn in het karate,en eventueel in combinatie met voedsel.

Kan iemand voor mij een trainingsschema maken, en vertellen wat goed voedsel is?

Wat zijn de spieren die je het meest gebruikt bij karate?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.3K

Het beste antwoord

In de regel oefen je tijdens de training alle belangrijke spiergroepen, en zijn in de meeste gevallen zaken als warming up, en lichamelijke oefening belangrijke onderdelen van de les.

Als je je lichaam extra wilt trainen, zorg dan dat je 'op peil blijft'. Je kunt wel wat groeien in spiermassa, maar dat moet je puur doen om je spieren te sterken, zodat je letterlijk de klappen op kunt vangen, en je zelf spierkracht genoeg hebt om een juiste verhouding balans en kracht te krijgen voor je trap en -stoottechnieken. Het is dus niet zo dat je nog snel bent als je traint om groot en breed te worden; terwijl snelheid vooral bij een trainingsvorm als Kumite heel erg belangrijk is.

Ik ken je leeftijd, je lichaamsbouw en je stijl van karate niet, dus het is lastig om je een trainingsschema op maat te geven. Mijn advies zou zijn is; sport ter ondersteuning van je (dagelijkse) karate training. Ik zou een normaal fitnesscircuit adviseren, dus waarbij je alle spiergroepen in gedeeltes bij langs gaat zonder dat je dingen gaat overbelasten. En doe daarnaast veel aan cardiotraining om je uithoudingsvermogen en je algehele weerstand te vergroten. Dus; sport ter ondersteuning en behoud van je karatetraining, eet daarnaast gezond en gevarieerd, en vlak voor je training een geroosterd stukje brood of iets anders lichts.

Een andere tip is dat je club misschien wel extra (cardio of kracht) trainingen organiseert, en misschien kan je sensei je ook wel extra tips en adviezen geven, omdat hij je kent en weet wat je lichamelijke zwakke plekken zijn, zodat je je daar specifiek op kunt richten.

Osu!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De stoten en trappen die je in je sport beoefend kun je met fitnes trainen. Bijv: halter pakken en de stoot zo uitvoeren. Je kan ook zakken met zand vullen en die om pols en enkels vastmaken om zo de stoten/trappen uit te voeren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Beetje offtopic, maar het is een manier van trainen die veel gebruikt word.