Dit is wat sportzorg.nl er van zegt:
Ramadan en sport
Bijna een miljoen moslims in Nederland beginnen morgen aan de islamitische vastenmaand, de Ramadan. (Top)sport en Ramadan, volgens veel sporters gaan ze niet samen. In de Arabisch wereld is in ieder geval ophef ontstaan over de datum van de Olympische spelen 2012 in Londen. Turkije riep al op tot het verschuiven van de spelen. Het grootste topsportevenement ter wereld valt namelijk precies tijdens de Ramadan. Met als gevolg dat mogelijk zo’n 3000 Islamitische topsporters de strijd met hun concurrenten met een lege maag moeten aangaan.

Ook in het voetbal, waar inmiddels al veel Islamitische spelers in de West-Europese topcompetities rondlopen zorgt de combinatie nog voor de nodige discussie. Gert Jan Verbeek, ex-trainer van Feyenoord: “De Ramadan heeft het herstel van Feyenoord middenvelder Karim El Ahmadi geen goed gedaan. Hij kon slechts één maal per dag trainen en dat is onvoldoende. De Ramadan past gewoon niet bij topsport.”Sterspeler Ibrahim Afellay van PSV zegt weinig hinder van de Ramadan te ondervinden. “Ik doe het nu al een paar jaar en het gaat prima.”

Met dank aan Moolkeesje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het KAN wel, maar wordt afgeraden. Als je aan extreme sport doet (Hoog nivo voetbal) dna loop je zeker risico's wat betref tvocht gehalte & energie voorziening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen probleem. Na zonsondergang proppen ze zich weer helemaal vol, en doen daarmee weer voldoende energie op.
jc54
13 jaar geleden
Ja dat kan maar ze worden meestal wel gespaard in de minder belangrijke wedstrijden in die periode zodat zich volledig kunnen focussen op de ramadan.

Het heeft toch een grote invloed op je lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, zeker voetballers en andere sporters zijn vaak jonge, goed getrainde, gezonde mensen. Neem Affelay gisteren, die speelde prima gisteren.