Waarom is er zoveel strijd en geweld rond voetbal?

Voetbal en geweld zijn bijna onafscheidelijk hoe is dat gekomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (5)

De mens wil winnen, soms maakt het niet uit hoe...

Toegevoegd na 2 minuten:
Een spel kan natuurlijk op meerdere manieren gespeeld worden. Bij mij in de straat spelen we een gezellig, sportief potje voetbal maar bij de profs gaat het om geld en verafgoding (mijns inziens). De mensen slaan op hol met de gevolgen van dien. De ene koopt 100 sjaals van zijn club maar de volgende is meer de 'fan die rel schopt met fans van de tegenstander'. Maar uiteindelijk slaat het allemaal terug op de drang om maar te winnen, presteren en beter te worden dan de ander/tegenstander...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O ja, kan iemand die min misschien uitleggen. Een - is prima, maar vertel me dan ook wat je denkt dat niet goed is aan mijn antwoord. BVD!
Rieneke1
13 jaar geleden
ik heb je niet gemind, maar misschien omdat je niet uitlegt waarom het bij prof voetbal zo gaat, maar bij prof tennissen of waterpolo niet?
daar gaan ze niet bij op de vuist, of heffen ze gore spreuken aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou kunnen ja, dat is waarschijnlijk omdat voetbal wel veel meer leeft en in Nederland vooral heel veel in de aandacht is... Maar het belangrijkste: het is een sport waarbij vooral veel regionale clubs met enorm veel fans een grote rol spelen, meer fans betekent grotere kansen op botsingen. Waterpolo bijvoorbeeld is meer een nationale aangelegenheid als het al eens in het nieuws is. Een een fan van een lokale watersportvereniging is een andere fan dan een fan van een voetbalclub. Wat dat betreft ben ik liever een fan van een kleine (water)sportvereniging van van een voetbalvereniging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het goed antwoord hoor na mijn mening klopt dit gewoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel ;-)
Deze vraag stond ook in de Quest. Het kwam erop neer, dat in Nederland voetbal het populairst is. In andere landen waar andere sporten populair zijn, komen rellen ook voor (zoals cricket in India). Als twee grote supportersgroepen elkaar treffen, is de kans groter op ongeregeldheden dan bij kleine groepjes, helemaal als het twee rivaliserende teams betreft (Ajax-Feyenoord bijvoorbeeld)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er bij voetbal een soort publiek komt die voetbal
aangrijpen om eens flink rotzooi te schoppen, en dat onder
de noemer van wij zijn de echte supporters, wij doen alles
voor de club, zelfs de meest erge dingen.
Gelukkig is 99% van de supporters vredelievende personen die alleen maar komen om te genieten van het
voetbal.
Maar die 1% schopt overal rotzooi , of het nou bij voetbal is, of een andere gelegenheid, zij kunnen zich kennerlijk
niet gedragen.
Waarom dat bij voetbal zo is, dat komt omdat zij dan massaal zijn ( enkele tientallen) en voelen zich dan sterk
en groot, als ze alleen zijn dan zijn het gewoon zielige
figuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Omdat een minderheid van het publiek op zijn zachtst gezegd nogal a sociaal is en überhaupt niet komt om van het voetbal te genieten, maar slechts om rotzooi te trappen! Dat het overgrote deel van het publiek dat niet op prijs stelt en dat ook laat merken, zet ze juist aan tot nog meer geweld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er bij wedstrijden, maar ook bij andere gelegenheden, zoals festivals vaak een (klein) aantal idioten rondloopt die rellen willen schoppen, of bij het minste of geringste helemaal gek worden.
Vaak zijn het in het dagelijkse leven geschikte lui om mee om te gaan, waardoor ze een flinke vriendenkring hebben, die zich dan mee laten slepen.
Ze zijn geestelijk te labiel om zich ertegen te verzetten en gaan mee in de ongeregeldheden.