Waarom zit er doorgaans chloor in een zwembad en niet gewoon zout?

Zout ontsmet toch ook?

En veel mensen hebben er ook geen problemen mee om in de zoute zee te zwemmen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
3.8K

Het beste antwoord

Om te voorkomen dat schadelijke bacteriën een kans krijgen de zwemmers te besmetten of dat het zwembadwater troebel wordt, moet het zwemwater behandeld worden met een antibacterieel reinigingsmiddel. Het bekendste en meest gebruikte reinigingsmiddel is chloor. Chloor heeft een oxiderende werking en doodt zo de aanwezige microben. Het chemische element in de chloor verbindt zich met het water en ontsmet zo het water.
Voor de ontsmetting van het zwembadwater kan in plaats van chloor ook zout-elektrolyse gebruikt worden. Zout wordt omgezet in hypochlorietverbindingen die voor de ontsmetting zorgen. Maar dan is er een toename van het energieverbruik door de benodigde elektrolyseapparatuur. En vanwege waterstofvorming is goede ventilatie nodig.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord! +

Andere antwoorden (4)

makkelijker te doseren
beter ontsmetten
goedkoper
anneliez
13 jaar geleden
zout prikt in je oog
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je teveel zout binnen krijgt, wordt je ziek. En het is echt smerig als je een slok zout water uit de zee binnen krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn schoonouders hebben een zwembad waar chloor ingaat. Het aanleggen van het zoutreguleringssysteem, wat ze eigenlijk graag willen, kost ongeveer 5500 euro. Dus in dat opzicht is zout duurder dan chloor. Bovendien word het chloor voor zwembaden in jerrycans verkocht, je betaald ongeveer 80 cent per liter. Zoutblokken zijn aanzienlijk duurder. Op de lange termijn zal zout goedkoper zijn, maar het kan wel 10 jaar duren voor je die 5500 euro eruit hebt.