Waar haal je de motivatie vandaan om in regen en wind om toch te gaan hardlopen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Voornamelijk uit dopamine. Dat is een hormoon dat vrijkomt als je je lekker voelt, of een fijne prestatie levert. In feite wil je dat gevoel steeds weer ervaren en blijf je proberen je prestaties te verbeteren.

Een andere reden is natuurlijk pure wilskracht en een stukje obsessie. Dat kan ook geen kwaad om door te zetten.

Toegevoegd na 4 minuten:
In het verleden dacht men dat het met name door de productie van endorfine achtige stoffen (die zijn gerelateerd aan morfine) kwam dat sommige sporters steeds verder gaan in de beoefening van hun sport. Maar stoffen als dopamine, serotonine en noradrenaline worden ook gemaakt en met name dopamine speelt in op het motivatie en beloningcircuit.

Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat sporters verslaafd zijn aan hun sport. En in de meeste gevallen een ongevaarlijke en leuke verslaving.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zie ook bijgaande links voor meer artikelen hierover.

Toegevoegd na 41 minuten:
Ik snap overigens heel goed dat de vraag is waarom je gaat hardlopen in de regen. Dat doe je echt niet als je net begint met hardlopen. Dopamine wordt namelijk gemaakt tijdens het hardlopen. Je hersenen raken hier aan gewend en worden dus in het vooruitzicht gesteld dat de beloning na het hardlopen komt, zelfs als het regent. En de hersenen regelen dit wel met het motivatiecentrum in de hersenen buiten het bewustzijn om.

De minduimers ontkennen dit. Natuurlijk, ze zijn immers verslaafd! En dit zeg ik met een grote knipoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dopamine is het stofje dat je gaat aanmaken TIJDENS het hardlopen (en dan pas na een kilometertje of 5.
De vraag is echter, hoe je de motivatie kan vinden om te GAAN lopen als het geen aantrekkelijk weer is.
Da's een heel andere zaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het niet met je conclusie eens Skusme. Natuurlijk maak je dopamine aan tijdens het hardlopen. En als je dat vaak doet wil je ook hardlopen als het regent. Want of het regent of niet, je hersenen zijn in het vooruitzicht van een beloning en regelen dit wel met het beloningcentrum in het limbische systeem. Je raakt onbewust verslaafd aan dit stofje. Zie ook de link van het Erasmus Medisch Centrum die het kennelijk wel met me eens zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweldig antwoord.

Andere antwoorden (4)

De motivatie zou hetzelfde moeten zijn, als bij hardlopen op een mooie zomerdag/avond. En dat zou dan zijn, innerlijke rust en een goed gevoel van voldoening.

Ik geef toe dat rennen in regen en wind niet leuk is, maar des te groter de voldoening achteraf. Let wel op je outfit ! Die moet wel zoveel mogelijk waterproof zijn en winddicht (maar wel ademend!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, het gaat om de voldoening!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker. Overigens: Ik loop 100 keer liever hard in regen of wind, dan op een warme zomerdag!
Niks zo vervelend als die hete zon op je lijf bij het hardlopen.
Ik krijg er in ieder geval hoofdpijn van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb diezelfde ervaring; heerlijk in de regen en afgelopen winter bij "weer of geen weer " sneeuw, vriezen was het zalig hardlopen !!
Persoonlijk wil mijn schema aanhouden, het is een soort uitdaging die ik met mezelf aanga. (via mijn opbouwschema bij www.myasics.nl).
Want....ik wil op die ene datum die 10 mijl kunnen lopen binnen 80 minuten!

Het is een intrinsieke motivatie, waar je je na een paar weken trainen al gauw onvoorwaardelijk instort.
Ook weet je hoe lekker je je voelt als je eenmaal op weg bent, ongeacht het slechte weer. (uitgezonderd felle zon, in mijn geval).
En ook het vooruitzicht van straks lekker gedoucht op de bank met een drankje je gelopen kilometers invullen op de pc is heerlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diverse malen heb ik hardgelopen en ook gevoetbald in de regen. Op een gegeven moment dan zit je zo lekker in de wedstrijd dan voel je de regen helemaal. Er is niks mis mee met hardlopen in de regen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt waarschijnlijk een bepaald doel, dat je wilt bereiken, met al het getrain. Denk aan dit doel, ook als je even wat minder zin hebt, of als de weersomstandigheden minder zijn.

Bedenk verder dat de concurrentie ( vat dit ruim op, kunnen andere wedstrijdlopers zijn, je trainingsmaatjes, collega's die ook mee doen aan de bedrijvenloop etc) bij slecht weer wel binnen blijft zitten. De km's in de regen tellen daardoor eigenlijk dubbel.

Als je goede kleding hebt, merk je bovendien niet zo heel veel van slecht weer. Zeker als je eenmaal op pad bent, valt het vaak reuze mee. En na afloop is er natuurlijk de enorme voldoening, als je toch naar buiten bent gegaan.
AlphaLimaSierra