Waarom zit de Fietsbel altijd links?

Bij iedere fiets zit standaard (tenzij je het dus zelf veranderd) de fietsbel links. Als ik zelf een fietsbel op een fiets monteer doe ik hem ook automatisch links omdat ik dat makkelijker vind. De enige reden dat ik het makkelijker vind is eigenlijk omdat gewoon altijd zo is en dat is aangeleerd. Dus dat is niet de reden dat hij links zit.
Waarom dan eigenlijk wel?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik krijg een vermoeden dat ze hem gewoon links hebben geplaatst omdat ze gewoon een keuze moesten maken. Rechts of links. Dat het dus of gewoon geen reden heeft of ze dachten omdat de meerheid van de mensen rechts is zullen ze dus de rechterhand harder nodig zijn bij het stabiliseren van de fiets en met rechts rem je vaker. Dat dan de bel links zit omdat je rechterhand anders te veel moet doen?
Enige reden die ik dan kan bedenken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
4.7K

Het beste antwoord

Fietsbellen zijn meestal links op het stuur gemonteerd. Dit stamt nog uit de tijd dat er een toeter in plaats van een bel op de fiets gemonteerd was. Omdat er voor het toeteren een hand van het stuur genomen moest worden, bleef dan in ieder geval de dominante hand (bij de meeste mensen rechts) vrij om te sturen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een bel zit rechts toch nog al snel in de weg als je rechtshandig bent (vooral als je handremmen hebt) of ben ik nu zo'n uilskuiken :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou nee, want als je rechtshandig bent rem je altijd vanzelf eerst met je rechtse
omdat je vanwege het veermechanisme maar 1 kant op kunt duwen. als je de bel rechts monteert, moet je aan het hendeltje trekken. de fabrikant zou dus een extra bel moeten maken als die op de rechterkant zou moeten, dat is natuurlijk duur en verdient zich niet terug want je verkoopt er niet meer bellen door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en waarom maakten ze de eerste fietsbel dan links?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is nou typisch een zaak van 'omdat het al zo was'. ik heb uitgelegd waarom alle bellen nu links zijn en worden gemaakt. waarom ze links zijn begonnen is een vraag in de categorie 'wat was er eerder, kip of ei'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, en zo zou ik ook plausibele redenen kunnen verzinnen om deze rechts te plaatsen. het is dus willekeur en giswerk. kip en ei waren spreekwoordelijk bedoeld, zoals de kromme bananen (en kom nu alsjeblieft niet met je bananenuitleg)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben blij dat je er uiteindelijk toch iets van hebt geleerd.
De meest onmogelijke bagage wordt met de rechterhand vastgehouden, meestal de sterkste hand. De linkerhand kan dan veilig aan het stuur blijven, bij de bel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is omdat de versnelling rechts zit. En als de bel nou al rechts had gezeten dan was er geen plek genoeg meer voor de versnelling.
Bovendien is het ook nog eens zo dat je in de meeste gevallen je fiets aan de rechterkant tegen de muur aan kwakt en dan zou de fietsbel beschadigen.