Hoe heet de 'rondjesdraaidans' ook al weer? [zie beschrijving]

Mannen met witte rokken en grote rode hoeden die met gespreide armen in het rond draaien, meestal op de plaats.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
1.1K

Het beste antwoord

De sufi´s doen dat... The Whirling Dervishes... Het zijn sufi-dansen...

Toegevoegd na 1 uur:
Deze eeuwenoude dans zit vol symboliek. De derwisjdanser draait linksom zijn hart en omarmt daarmee de hele schepping. De sema ofwel sterrendans verbeeld het opstijgen van de mens naar de hemel. Het rituele draaien lijkt op een universele beweging uit de kosmos. De danser word deel van de goddelijke ordening, en cirkelt als een wit atoom in het universum. Dan verdwijnt de grens tussen het ego en de omgeving; de danser ervaart "fana"= het transparant worden c.q. oplossen van het zelf; de vereniging met God. In het soefisme maakt het niet uit tot welke natie, religie of ras je behoort, we komen allemaal uit dezelfde bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

draaiende derwisjen, de dans is een onderdeel van de "dhikr" een ritueel waarmee ze de tegenwoordigheid van Allah in zich "oproepen". Wordt nog gedaan door Derwisjen van de Mevlevi orde. Bismillah!