Een proloog is bij de Tour de France, net zoals bij een boek, een voorstukje.
Een proloog wordt vaak op de eerste dag van een etappewedstrijd gereden.
Het is een korte tijdrit van vaak niet meer dan 7 kilometer.
In een proloog worden daarom ook vaak niet zo'n grote verschillen gemaakt in het klassement.

Een tijdrit, kan in tegenstelling van de proloog, ten alle tijden in de Tour plaatsvinden. Aan het begin van de Tour, ergens in het midden en aan het eind.
Bij een tijdrit gaat het er om dat je het parcours zo snel mogelijk af legt.
Een tijdrit kan, in tegenstelling tot een proloog, wel degelijk verschil maken in het klassement.
Er zijn ook verschillende vormen van tijdrijden; Individueel tijdrijden, een klimtijdrit, ploegentijdrit etc.
De Tour de France bevat soms ploegentijdritten.

Een tijdrit gaat meestal ook over langere afstanden als een proloog

Toegevoegd na 2 minuten:
Een ploegentijdrit zit niet altijd in de Tour de France!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een proloog is net als in een boek een inleiding van de tour de france.
Dus om niet blanco te beginnen als wielrenner in de eerste etappe.

De tijdrit is echt een rit om verschil te kunnen maken net voor Parijs hier nu in de tour de France.
Een tijdrit is ook altijd langer qua kilometers & tijd als een proloog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een proloog is voor de aanvang, een tijdrit kan ten alle tijden plaats vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een prolog is maximaal 8 km (zie: 2.6.006), een tijdrit mogelijk heel veel langer. En als je een ongeluk krijgt gedurende de hele proloog, dan mag je toch de volgende starten (met de tijd van de laatst gekwalificeerder), voor een tijdrit geldt dit alleen als het gebeurt in de laatste 3 kilometer.
Een ploegentijdrit moet overigens in het eerste 1/3 deel van een ronde gehouden worden (2.6.003).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor beiden geld de eindtijd , de verschillen worden voor
de eerste etappe gewaardeerd in een rangschikking en
de gele,groene,witte trui.
Een proloog is kort maar explosief en daarom een onderdeel van de tour.
Een tijdrit is langer en een totaal ander onderdeel van
het wielrennen.