Wat moet ik eten op de hardloopdag?

Wat kan ik het best eten de dag voor en op de dag zelf voor mijn hardloopwedstrijd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
1.6K

Antwoorden (4)

Ik zou iig niet te vet eten. Je lichaam heeft veel moeite met het afbreken van vet en stopt daar dan teveel energie in. Een dag van tevoren pasta werkt altijd prima . De dag zelf gewoon goed ontbijten (bruine boterhammen) en neem een banaan of twee mee, die geeft veel energie + koolhydraten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Drie uur voor de wedstrijd normaal tot licht eten is prima. Voor een wedstrijd over 10 km of minder maakt het erg weinig uit. Het is ook goed als je voldoende gedronken hebt. Pas op marathonafstanden moet je wat meer rekening gaan houden met voeding, maar ik zou daar sowieso niet aan beginnen. 16 tot 20 km hardlopen is meer dan genoeg. Ik zou zo weinig mogelijk aan je normale patroon veranderen, en alleen zorgen dat je niet met een net gevulde maag aan de startlijn verschijnt. Ook ruim van tevoren drinken (uurtje/half uurtje), tijdens het lopen nam ik in ieder geval geen water meer op uit mijn maag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leg gedurende de laatstedagen het accent op koolhydraatrijk voedsel. Ga niet meer eten, maar anders, koolhydraatrijk dus.
Koolhydraatrijke voedingsmiddelen zijn o.a.: bruinbrood, roggebrood, ontbijtkoek, zoet beleg, aardappelen met groente, peulvruchten, fruit, pannenkoeken, beschuit en graanproducten, zoals rijst, muesli, macaroni, spaghetti en koolhydraat-sportdrank.
Gebruik alleen die voedingsmiddelen waaraan je gewend bent, verander je eetgewoonte niet op het laatste moment.
Zorg ervoor, datje de laatste dagen extra water en sportdrank drinkt.
Denk om voldoende nachtrust.
De dag van de wedstrijd. Sta op een normale tijd op en doe geen dingen die je anders ook niet doet. Probeer je normale dagritme te
houden. Drink tot ca. een uur voor de start om het halve uur een kleine hoeveelheid water of sportdrank. Het water mag niet al te koud zijn. Ook hier geldt dat je alleen die sportdrankjes moet gebruiken die je gewend bent.
Eet op de wedstrijd dag zo gewoon mogelijk. Doe net alsof het een trainingsdag is. Nuttig het ontbijt om ongeveer acht uur (brood met jam/chocoladepasta/stroop). Hierna geen vast voedsel meer tot je nemen.
(Eventueel een "Sultana" of iets dergelijks, anderhalf uur voor de wedstrijd kan nog net).

Drink tijdens een wedstrijd. Als je pas gaat drinken wanneer je dorst krijgt ben je al te laat. Er gaat immers tijd overheen voordat het vocht in de maag door het lichaam wordt opgenomen. Bij veel vochtverlies zal het lichaam aanzienlijk minder presteren. Weinig of te laat drinken bij warm weer kan zelfs leiden tot uitdrogingsverschijnselen. Oefen het drinken tijdens de training. Ook bij lange duurlopen en intensieve trainingen is drinken belangrijk. Goed drinken bevordert het herstel. Je begint dus fitter aan de volgende training. Experimenteer niet tijdens de marathon, maar probeer bij je training uit wat lekker drinkt en welke flesjes handig zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi

lichaam heeft koolhydraten nodig voor energie.complexe koolhydraten zoals bruine brood,bruine rijst zijn goed,maar ik zou klein beetje van nemen.wat ik zelf vaak gebruik is cytomax sticks .geeft je constante energie, het verzekert je van een goede vochtbalans en stelt vermoeiing tijdens trainingen en wedstrijden merkbaar uit. het is in een poeder vorm en kan je makkelijk met water mixen.ik vind smaak ook erg lekker. je kunt dat gewoon online bestellen.ik bestel zelf altijd via supp4life.nl