moet je bij tai chi volgzaam zijn aan je leraar?

Toegevoegd na 3 uur:
en wat nu als je met diezelfde leraar een liefdesrelatie krijgt? hoe pak je dat dan aan? blijf je dan nog net zo volgzaam?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HEy zeg, dat is de regels veranderen. Kijk, bij tai chi ben je hoe dan ook gelijkwaardig. Ik denk dat die volgzaamheid in jou zit, niet in de tai chi of wat voor relatie met de leraar dan ook.

Het beste antwoord

TaiChi is een leerproces, uiteindelijk zal je zelf aanleren wat je moet doen in TaiChi, want dan begin je op de Chi te bewegen.
Een goede leraar zal je dit aanleren en dit zal de basis zijn. Maar TaiChi is een ontwikkeling en net zoals QiGong is het vooral de Gong (werk) wat jij moet doen. Het is werken met Chi.
Je leraar geeft je aanwijzing hoe je moet werken. Maar het werken/oefenen moet je zelf doen. Jij moet zelf ervaring hoe de Chi zich ontwikkeld. En hoe jij je ontwikkeld.

Je leraar zal dit altijd respecteren en zal die ontwikkeling bij jouw houden. Hij zal er altijd voor je zijn als je vragen hebt, maar jij moet het proces doorlopen.

Als je een relatie hebt met een leraar, of iemand die verder ontwikkeld is met de Chi, dan zal deze persoon jouw niveau respecteren. Hierbij zal hij jou, jouw ding laten doen. Tenzij jij vragen hebt zal hij die antwoorden.

Jij moet loslaten dat jij een hele inhaalslag moet maken. Dit zal je nooit lukken, aangezien je leraar ook nog doorgroeit.
Het enige wat mogelijk is, is de acceptatie dat er een niveauverschil is en dat er een verschil is in snelheid waarmee iemand zich ontwikkeld.
De leraar zal een heel eenzaam leven tegemoet gaan als hij niet leert om hiermee om te gaan. Want relaties zou hij dan nooit kunnen aangaan.

Dus ja, wel volgzaam tijdens de lessen, en nee, op gelijke hoogte in de relatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is erg waardevolle info voor mij. mag ik vragen wat je zelf hebt met tai chi/martial arts/ tao?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik beoefen zelf al jaren elke dag TaiChi, QiGong en meditatie. Daarbij heb ik zelf dus ook een leraar en is de Chi redelijk ontwikkeld in in mijn lichaam. Daarbij heb ik zelf ook een relatie gehad met iemand die pas met QiGong bezig was. Het niveauverschil van ontwikkeling was uiteraard heel groot, en hebben we dit met wijsheid en schande van elkaar moeten accepteren. Waarmee haar beeld was dat zij van mij zou kunnen leren, en mijn beeld was dat zij nog wat te leren had. Uiteindelijk werkte het door onze afzonderlijke ontwikkeling bij onszelf te houden. Uiteraard voel je toch altijd weer de ontwikkeling, veranderingen en nieuwe gewaarwordingen welke je graag zou willen delen/bespreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja en juist dat delen en bespreken is soms moeilijk... omdat ik het zou moeten laten rusten en het zichzelf op zou moeten laten lossen, maar soms is het nodig iets te bespreken en dan kun je een enorme beerput lostrekken... best moeilijk soms... liefde kan wel heel diep gaan, het is anders dan zeg maar de "westerse" liefde, ik weet even niet hoe ik het anders moet noemen.... bij mij ook tai chi, qi gong en meditatie in een.... hier ben ik de leerling zeg maar... ik ben net 10 weken bezig en hij al 24 jaar... dus een giga verschil... is een blijvende liefde wel mogelijk vraag ik me soms af...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is wel moeilijk. Want 10 weken is kort. Voor hem is het een passie.
Blijf vooral praten en ook vooral je ergernis bespreekbaar maken. Als hij een echte goede leraar is die volledig met de Chi is ontwikkeld (dat zijn ze niet allemaal), dan is hij ook heel wijs. Maar juist dan kan je hem alles bespreken.
Tenminste als hij westers is. Als hij een Chinees is, dan heb je ook met cultuurverschillen te maken. Een Chinese leraar is wel erg op status en respect. Maar iemand die volledig met Chi verenigd is, heeft weinig ego meer, of moeite met zijn verleden. Hij zou vrij moeten zijn om zijn emoties te bespreken. Maar vooral blijven praten. Uiteindelijk zullen jullie er wel uitkomen. Tenzij er andere problemen zijn die niets met jullie niveauverschil in de taichi te maken heeft.
Niet iedereen is de goede partner voor je. Verwar de problemen niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O, ja. Als jij je klein voelt (door bijvoorbeeld zijn wijsheid, of de manier waarop hij tegen je praat). Dan moet je dat meteen bespreken en je gevoel bespreken.
In de relatie moet je echt naast hem kunnen staan. Niet onder hem of als leerling.
Misschien moet hij dat nog leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook voor mij is het al een passie, ook al is het kort, omdat ik in die tien weken al veel heb gemerkt in mijn gezondheid en heb gezien hoe goed het voor me is... hij is 100% westers van lichaam, maar half chinees en half westers van doen en laten en daardoor is het soms wat verwarrrend... en dus iook niet alles bespreekbaar... dus wat ik kan gooi ik in mijn dagboek en sluit het daarmee af... maar ja sommige dingen blijven wel malen... en dan moet je er toch wat mee... ik zelf heb de indruk dat hij er nog niet is en nog moeite heeft met iets uit zijn verleden... maar ook is hij heel wijs... maar bedankt dat je mijn gezeur aanhoort want ik krijg wel inzicht nu... en dit is heel belangrijk... zo heel af en toe kom je iemand in je leven tegen waarbij je gewoon echt voelt dat hij een belangrijke factor is of wordt in je leven... zo iemand is hij voor mij... op allerlei vlakken, niet alleen tai chi... het houdt me dan ook enorm bezig, terwijl ik juist met de stroom mee moet leren gaan en niet teveel denken... hm mnisschien moet ik daar eens een vraag over stellen ^^
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, soms kom je iemand tegen die belangrijk is voor je. Geniet ervan zolang het duurt. Ook al is het even waarna je weer verder gaat met je pad.
Het geeft je een enorme boost. Veel plezier met je passie, en geniet van alles wat je ervaart. Ik ben blij dat je taichi en qigong hebt gevonden en dat het je goed doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anders ik wel :) t is echt een verrijking van je leven...

Andere antwoorden (2)

nee natuurlijk niet. Volgzaamheid is geen deugd, maar een kwaal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tai chi moet je leren, dus ja. Pas als je de Tai Chi onder de knie hebt kun je verder leren zoals bijvoorbeeld Pushing Hands, waarbij je nog steeds "volgzaamheid" oefent.
En dan heb ik het niet over slaafsheid, maar over Chi!

Ook zijn chinese meesters gewend dat de student zeer veel respect toont. Hier in Nederland ligt dat soms anders :-)

Toegevoegd na 44 seconden:
Je "volgt" nou eenmaal lessen. Ja toch? Bij Tai Chi staat vooral het oefenen centraal.