Waarom zit bij wedstrijdroeien soms de stuurvrouw voorin?

Bij wedstrijdroeien zag ik dat meestal de stuurman/vrouw naar de roeiers toe zit. Maar bij de damesploegen zaten de stuurvrouwen voorin met de rug naar de roeiers. Waarom is dat?

een jaar geleden
in: Sport
1.3K

Antwoorden (1)

Bij een bowloader zit de stuurman of stuurvrouw half liggend in de boeg, in tegenstelling tot de normaal zittende positie aan de achtersteven .
Een bowloader is iets sneller, omdat de massa van de stuurman in de boeg het op en neer bewegen vermindert. Tevens is door de semi-liggende positie het zwaartepunt lager, wat zorgt voor een stabielere boot. Beide factoren helpen de weerstand te verminderen.
De stuurman heeft ook een beter zicht naar voren: in de conventionele achterstevenpositie kan de stuurman niet recht vooruit kijken.
SimonV
een jaar geleden
Yvons
een jaar geleden
Dank je SimonV