Is het Europa Cup 1 of Europacup 1?

Ben een oud kaartje aan het inlijsten. Hoe schrijf je het nu precies?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Sport
1.5K

Antwoorden (3)

Als je het hebt over de allereerste Europa Cup, dan is het Europa Cup 1. Als je het hebt over de Europa Cup op het hoogste niveau, dan is het Europacup 1.
jc54
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Waarom verandert de spelling bij de allereerste Europacup? Wikipedia maakt dit onderscheid niet:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Europacup
https://nl.wikipedia.org/wiki/UEFA_Champions_League
LeonardN
3 jaar geleden
Dat Europa Cup I en Europacup I beide voorkomen is het geval, maar lijkt niks vandoen met de eerste editie...
De 1 komt ook wel voor maar is echt niet terecht. Werkelijke alle betrouwbare bronnen geven een I.
Ik zeg: Europacup 1.

Als je uitgaat van de Nederlandse spelling dan is het Europacup.

Hanteer je de spelling van de organisatie (European Cup) die je letterlijk naar het Nederlands vertaalt, dan zou het Europa Cup zijn. Maar feitelijk is dat niet goed. Want als "European Cup" de eigen naam is van deze cup zou het "European Cup" (dus onvertaald) moeten blijven.
Niemand hier zegt echter "European Cup". Het is dus kennelijk geen eigen naam. Dan is "European Cup" alleen maar een kwestie van Engelse spelling die in het Nederlands "Europacup" moet worden.

"The UEFA Champions League came about as a new version of the European Cup and was played for the first time in the 1992-1993 season."
.
Correctie: Europacup I

Het wordt precies hetzelfde uitgesproken als ons cijfer @1@ maar het moet het Romeinse cijfer @1@ zijn, dus een I (hoofdletter I).
Toegevoegd op 21 november 2020 09:07: tekst
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Bijzonder dat niemand de fout van de vrager doorziet en de 1 blijft herhalen. Je verhaal klopt ook niet. European Cup zou Europese Beker zijn. Cup is geen Nederlands woord vziw en European vertaald zich naar Europees.
Geen van beide.

Het is Europacup I

https://nl.wikipedia.org/wiki/UEFA_Champions_League#Europacup_I

https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query="europacup"+"voetbal"&coll=ddd&maxperpage=50&identifier=KBNRC01:000028172:mpeg21:a0101&resultsidentifier=KBNRC01:000028172:mpeg21:a0101

Vroeger schreef men ook wel Europa Cup of Europa Cup I.

https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query="europa+cup"&coll=ddd&page=1&maxperpage=50&identifier=ddd:010623837:mpeg21:a0357&resultsidentifier=ddd:010623837:mpeg21:a0357
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query="europa+cup"&coll=ddd&maxperpage=50&identifier=ddd:011010483:mpeg21:a0375&resultsidentifier=ddd:011010483:mpeg21:a0375
Toegevoegd op 21 november 2020 08:50: afbeelding
Plaatje bij antwoord
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
+ Volgens mij heb je gelijk. Het zegt niet altijd wat, maar "Europacup I" geeft veel meer googlehits dan "Europacup 1".
LeonardN
3 jaar geleden
Typisch geval van blind op de vraag varen, wat je vaak op GV ziet. Niemand had Europacup 1 gezegd als de vrager de vraag had gesteld: "Is het Europa Cup I of Europacup I?" Maar omdat de vrager het verkeerd opgeeft, gaat men die fout herhalen. Jammer dat het antwoord dat dit wel doorheeft gemind wordt.