Is mijn gazelle omafiets met nexus 8 om te bouwen naar Rohloff Naaf?

Hallo ik heb een goede gazelle oma fiets en hij bevalt mij super goed. Nu is het nadeel dat met een nexus 8 naaf. het achterwiel er moeilijker uit wil. Vooral onderweg aangezien ik een oma fiets super fijn vind en er nog al wat kilometers maak. En mijn fiets niet weg wil doen. Ik fiets er regelmatig 200 km op 1 dag op.

3 jaar geleden
in: Sport
2.3K
Edraket
3 jaar geleden
Ga met je fiets naar een goede fietsenmaker die kan dit beoordelen.
Dan vraag je gelijk wat dit gaat kosten zodat je weet waar je aan toe bent.

Antwoorden (1)

Beste Yorick,

Allereerst de vraag waarom wil je überhaupt het achterwiel er uit wilt halen (op het vervangen van een band na)? Als het is om een band te vervangen dan zou je dit ook met een vorkuitzetter kunnen doen.

In theorie kun je elke naaf monteren die je wilt, zolang het maar past. Dit wil zeggen dat de spanbreedte van je achtervork breed genoeg moet zijn om een naaf tussen te plaatsen. Nexus naven zijn tegenwoordig redelijk standaard op fietsen, controleer dus even of de Rohloff naaf dezelfde breedte heeft. Als de as verder uitsteekt is dit niet zo'n probleem. Let er wel op dat als je je naaf vervangt, de shifter ook vervangen moet worden. Een Nexus shifter werkt niet op een Rohloff naaf. Hou er verder rekening mee dat het ombouwen van je achternaaf een dure aangelegenheid is. Nexus 8 naven kunnen al zo'n 150 euro kosten, Rohloff naven kosten ongeveer het 9-voudige hiervan. Als je het door een fietsenmaker laat doen komen er ook nog arbeidskosten bij.

Al met al, bedenk dus goed of dit echt is wat je wilt. Want het is een heel duur grapje