Hoe ga ik mijn tenen aanraken?

Tot waar ik mij kan herinneren kan ik mijn tenen al niet aanraken met gestrekte benen.
Ik zou dit wel graag willen leren.. maar hoe?

Daarbij kan ik ook geen handstand en ik denk dat dit met elkaar te maken heeft,
is er iemand die hier meer verstand van heeft?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Sport
6.8K
Ritsuka
4 jaar geleden
Heel veel oefenen. Ik kon het eerst ook niet, mijn fysiotherapeut gaf advies wat ik het beste kon doen, nu kan ik het wel.
Ik had lage rugklachten omdat alles zo stijf was.

Antwoorden (2)

Dat blijft een kwestie van trainen en continu oefenen. De lenigheid zit vooral in de rug en de heupen. Als je elke dag diep bukt, met je handen achter je knieën vasthoudt en wat aantrekt tot je de kuiten voelt spannen wordt je langzaam leniger in zowel je heupen als je rug. Als je dan ook nog regelmatig touwtje springt en probeert afwisselend op een been te staan (knie zo hoog mogelijk optrekken en volhouden) wordt je in het geheel leniger en krijg je ook meer evenwichtsgevoel. Dan maar proberen op je handen te staan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je met gestrekte benen je tenen aan wil raken zou je dagelijks, meerdere keren per dag, je hamstrings kunnen rekken. Ga hiervoor op de grond zitten met de onderkant van je voeten tegen de muur aan. Belangrijk is dat je je rug recht houdt. Als je net zo stijf bent als ik voel je nu al spanning op je hamstrings. Je kunt je armen zo ver mogelijk strekken richting je tenen en dit een aantal keer, +-30 sec. volhouden. Na verloop van tijd (dagen, weken) zul je steeds iets verder komen, totdat je uiteindelijk misschien zelfs je tenen aanraakt.

Of het kunnen aanraken van je tenen vervolgens helpt bij de handstand valt te bezien. Bij turnen in het algemeen vanwege de grote bewegingsuitslagen wellicht wel. Maar specifiek voor de handstand zie ik geen groot verband. Ik kom bijvoorbeeld bij lange na niet bij mijn tenen, maar kan wel een handstand.

Daarbij komt dat doordat lenigheid grotendeels genetisch bepaald is, je moet blijven rekken zolang je je tenen aan wilt kunnen raken.