Wie bepaalt de kleur van de tenues van scheidsrechters bij het voetbal?

Ik zit net te kijken naar het schakelprogramma van de Champions League en ik zie verschillende kleuren outfits voor de scheidsen op alle velden. Mogen scheidsrechters dit zelf bepalen, of het in contrast met de spelende ploegen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Sport
9.9K
crispy
4 jaar geleden
Je bent vergeten een antwoord te geven op de vraag wie dat bepaalt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De kleding van de scheidsrechters wordt aangepast aan de wedstrijd die ze fluiten.
Al worden meerdere wedstrijden tegelijk gespeeld (zoals nu Champions League), heeft dat geen invloed.
De scheidsrechters moeten duidelijk te onderscheiden zijn in hun wedstrijd. In principe dragen scheidsrechters altijd zwart. Dat is de basiskleur.
Indien deze kleur (zwart) niet genoeg onderscheidt van de voetballers en keepers op het veld, moet een andere kleur gekozen worden. Als eerste wordt gekeken naar het tenue van de thuisclub. Nu is dat bijvoorbeeld Juventus. Hun tenue is voornamelijk zwart. Alle spelers van Juventus moeten dit uniforme thuistenue dragen.
Ten tweede wordt gekeken naar het tenue van de club die uit speelt. Nu is dat bijvoorbeeld Leverkusen. Hun uittenue is voornamelijk rood. Dat komt goed uit, want de twee clubs zijn goed te onderscheiden. (Het thuistenue van Leverkusen is ook voornamelijk zwart).
Ten derde wordt gekeken naar de keepers. De keepers moeten duidelijk te onderscheiden zijn van de veldspelers. De keepers spelen beide in een soort geel.
Als laatste wordt gekeken naar de scheidsrechters. Het zwarte tenue valt af, want dan valt hij niet op tussen Juventus. Het meer oranje, gelige tenue valt ook af, omdat hij dan niet goed te onderscheiden is bij Leverkusen of de keepers. Blauw is dan een goede keuze, want je onderscheidt je dan prima. Vandaar dat de scheidsrechter en grensrechters in dit geval voor blauw gaan.
https://www.voetbaldirect.nl/scheidsrechters

Antwoorden (1)

"Wie bepaalt de kleur van de tenues van scheidsrechters bij het voetbal?"
De organisatie en de scheidsrechter.

In eerste instantie is dat de organisatie die de competitie leidt, die beslist welke kleuren er allemaal mogen en welke niet.
Dus als het gaat om de Nederlandse competitie dan is dat de KNVB.
Als het gaat om het WK is dat de FIFA.
Als het gaat om het EK en de Champions League dan is het de UEFA.
En in tweede instantie is het de scheidsrechter die dan een keuze maakt en daarbij rekening houdt met outfits van de spelende ploegen (als in dat deze drie kleuren contrasteren).
===
De UEFA heeft voor 2019/2020 gekozen voor onderstaande kleuren, en de scheidsrechter mag daar dus weer uit kiezen.
Toegevoegd op 01 oktober 2019 20:40: tekst, afbeelding
Plaatje bij antwoord