Waarom spelen Engeland en Schotland onder eigen naam mee aan internationale competities?

Of het nu gaat om voetbal, de Olympische Spelen of om het Songfestival. Steeds doen Engeland en/of Schotland mee onder eigen naam in plaats van onder de landsnaam: Groot Brittannië of het Verenigd Koninkrijk? Engeland en Schotland zijn toch eigenlijk een soort provincies of zie ik dat verkeerd. Kunnen we Friesland of Limburg ook apart laten meedoen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Sport
6.4K
tinus1969
4 jaar geleden
Dit klopt niet; Het VK doet slechts één keer mee aan het Songfestival, alsmede aan de Olympische Spelen (https://nl.wikipedia.org/wiki/Groot-Brittanni%C3%AB_op_de_Olympische_Spelen). De aparte status bij oa. voetbal en rugby heeft te maken met de aparte status van de sportbonden (met eigen competitie), en die situatie is historisch gegroeid.
SentWierda
4 jaar geleden
Ja, Friesland of Limburg kunnen soms ook apart meedoen, als daar in een bepaalde sport een sportbond is. .
Om voorbeelden te noemen: aan de WK korfbal in Zuid-Afrika (1 t/m 10 augustus) doen Catalonië, Hongkong en Macau mee.
En het Franse kaatsen is tegenwoordig met name ook belangrijk in Friesland, Baskenland en Valencia. In Friesland is het geimporteerd door Zuid-Hollandse inpolderaars, vijf eeuwen geleden.

Antwoorden (2)

Engeland en Schotland doen onder eigen naam mee aan sommige competities (oa. voetbal en rugby), omdat Engeland en Schotland (alsmede Wales en Noord-Ierland) eigen voetbalbonden hebben die erkend lid zijn van de internationale sportbonden en die eigen interne competities organiseren. Dat is een historisch gegroeide situatie.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Ik lees hier zelfs dat ooit weleens is nagedacht om de bonden samen te voegen:
https://slate.com/news-and-politics/2010/06/why-does-england-get-its-own-team-in-the-world-cup.html
Engeland en Schotland doen onder hun eigen namen mee, omdat het twee verschillende landen betreft. Dit geldt ook voor Wales en Noord-Ierland.
Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland zijn vier constituerende landen. Zij maken hun eigen beleid, hebben hun eigen binnenlands bestuur en zelfs ook hun eigen vlag, taal en Schotland heeft ook zijn eigen bankbiljetten. En daarbij hebben ze ook hun eigen sportbonden hun eigen sportcompetities. Dit gaat dus een stuk verder, dan het bestuur van een provincie in Nederland, of een staat in de Verenigde Staten van Amerika.
Engeland, Schotland en Wales vormen samen Groot Brittannië en met Noord-Ierland erbij is het het Verenigd Koninkrijk. Het Verenigd Koninkrijk is de souvereine staat en heeft daarmee het hoogste gezag over de vier landen. Maar voor internationale sportcompetities zijn het vier verschillende landen.
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Min. Het gaat niet om de staatkundige constructie, maar om het bestaan van apart erkende sportbonden met eigen competities. Volgens de logica van dit antwoord zou Duitsland ook niet meedoen aan het EK voetbal, maar zouden de aparte Duitse deelstaten (die meer eigen bevoegdheden hebben dan de 'constituent countries' van het VK) moeten deelnemen. Dito Spanje en mss ook Oostenrijk.
LeonardN
4 jaar geleden
Daarnaast houdt ook dit antwoord vast aan de al onjuiste (en weerlegde) stelling in de vraag aangaande alle sportcompetities. Hier een uitleg waarom Engeland (of een van de andere delen binnen het VK) niet wordt gezien als een soevereine staat.
https://www.thoughtco.com/england-is-not-an-independent-country-1435413
tinus1969
4 jaar geleden
@LeonardN, grappig artikel; volgens die criteria zijn Nederland en Duitsland ook geen onafhankelijke landen.