Wel of geen cardio voor spieropbouw?

Vrienden raden me cardio af omdat ze zeggen dat daarmee je spieropbouw verminderd wordt.
Alleen krachtsport zonder cardio zou zorgen voor maximale spieropbouw.
Tot nu toe doe ik altijd 30 minuten intensief cardio en daarna probeer ik krachttraining te doen.
Is het beter als ik stop met cardio?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Sport
1.9K
Ritsuka
5 jaar geleden
Je wil spieren sterker maken, dan zou ik eerst warming up doen, dan krachttraining, daarna pas cardio.

Antwoorden (3)

Goede vraag! Je vrienden hebben gelijk en ongelijk.

Cardio kan je spieropbouw verminderen, maar dat hoeft niet.
Door aan cardio te doen verbrand je calorieën. Als je graag spieren wilt opbouwen heb je vaak extra calorieën nodig. Die verbrand je met cardio en dus gaat het ten koste van je spieropbouw.
Maar als jij wat extra kunt afvallen zal cardio eerder je vetopslag gebruiken en gaat dit dus niet ten koste van je spieropbouw. Sterker nog, je gaat er alleen maar beter uit zien als je een wat lager vetpercentage hebt.
Tot slot kun je er voor kiezen om BCAA te gebruiken tijdens je training en cardio. Als je dan al risico loopt op spierafbraak tijdens cardio, is dat hiermee beschermd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Spierafbraak tijdens cardio zal nooit plaatsvinden als je genoeg eet. Zolang je dus in een calorie overschot blijft wat inhoud dat je meer eet dan je nodig hebt om op je gewicht te blijven, zul je in spier aankomen en zul je zelfs als je cardio doet aankomen en geen spier verbranden. Het is dan wel zo handig als je bv 200 calorieen verbrand deze weer te eten. Maar ik zou sowieso in een bulk fase cardio af raden omdat je vaak een volle maag hebt van veel eten. Als je cardio voor je gezondheid wilt doen om je cardipvasculariteit te behouden en of te verbeteren en je uithoudings vermogen te verbeteren zou ik dit ook in de bulk fase waar je in een calorie overschot eet doen. 30 minuten is wel te lang dus daar hebben ze gelijk. Je kunt beter 15 minuten hiit doen dat is ook beter voor uithoudingstraining. En als je normaal wilt renne zou ik ook max 20 minuten aanraden persoonlijk, veel erboven heeft niet echt zin.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wanneer je aan krachttraining doet en daarbij maximale resultaten wil halen is het beter om een niet langer dan 10 minuten cardio als warming-up te doen. De reden is simpel: de inspanning die je bij cardio levert gaat ten kosten van de inspanning die je kunt leveren bij krachttraining. Je kunt je spieren dus minder hard trainen omdat een beetje van je energie is opgebruikt.