Wat te doen als je hermafrodiet bent en je bent topsporter?

Mag je dan zelf kiezen waar je bij hoort?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan het niet vinden, maar ik neem aan dat er naar het paspoort (oid) gekeken wordt.

Antwoorden (1)

Hermafrodiet is geen goed woord: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweeslachtigheid, men spreekt tegenwoordig over interseksueel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Interseksualiteit

Om een antwoord te geven: je bent ingeschreven als het één of als het ander dus als je kiest voor het ander zul je dat moeten veranderen bij de burgerlijke stand maar toch is dat niet zo simpel:

"De biologie leert ons iemand met twee X-chromosomen een vrouw is, mannen hebben een X- en een Y-chromosoom. Er zijn echter uitzonderingen op deze regel. Zo zijn er personen met XY die uiterlijk niet te zijn onderscheiden van vrouwen en XX-mannen en om het nog ingewikkelder te maken mensen die zowel cellen met XX als XY-chromosomen hebben of bijvoorbeeld meer dan twee geslachtschromosomen in een cel zoals XXY of syndroom van Klinefelter. Het antwoord op de vraag of iemand man of vrouw is, kan dus variëren naar gelang het aangelegde criterium. Er zijn niet alleen genetische kenmerken, maar ook lichamelijke kenmerken en de psychologische opmaak van de persoon. Hormonen spelen een rol en natuurlijk sociale en culturele aspecten maken iemand tot man of vrouw. Sportbonden vonden echter dat vrouwen met een Y-chromosoom niet toegelaten konden worden tot de vrouwencompetitie.

Sinds 1936 worden atletes bij grote internationale sportwedstrijden onderzocht op het geslacht. Van 1968 tot 1996 was deze test zelfs verplicht voor alle vrouwelijke atletes bij de Olympische Spelen. Het doel was niet alleen bedriegers te ontmaskeren, maar ook om vrouwen met een verstoorde geslachtsontwikkeling - disorder of sexual development - uit de competitie te halen. Het gaat specifiek om vrouwen die door zo’n aandoening meer testosteron aanmaken. Sportorganisaties vinden dat deze vrouwen oneerlijke concurrentie zijn voor de tegenstanders. Voor een belangrijk deel betreft het echter vrouwen die juist geheel of gedeeltelijk ongevoelig zijn voor mannelijke hormonen (Het Androgeen Ongevoeligheidssyndroom bij XY-vrouwen). Voor hen is testosteron een overbodig hormoon. Sinds 1990 zijn deze XY-vrouwen na protest weer toegelaten tot de Spelen. Bedriegers, mannen die zich uitgaven voor vrouwen zijn overigens in al die jaren nooit via geslachtstesten gevonden."