Weet iemand een aantal activiteiten voor bejaarden?

Zoals bingo, sjoelen, wijnproeverij enz.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
4.6K

Het beste antwoord

Een avondje nintendo Wii.

Dat vinden ze prachtig en het stimuleert ook nog de hand/oog coordinatie, reactie vermogen en creativiteit.

Heb laatst op TV een experiment hiermee gezien, en dat beval echt helemaal goed bij de ouderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Bejaarden is een breed begrip, bedoel je ouderen die lichamelijk en geestelijk nog fit zijn? Kijk bijvoorbeeld om te beginnen eens op onderstaande pagina.

(td)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oudere mensen kunnen aan heel veel activiteiten deelnemen. Het is natuurlijk een beetje afhankelijk van hoe mobiel ze zijn, en of ze alert zijn. Net als bij iedereen eigenlijk. Je kunt denken aan; jeu des boules, een stadswandeling met een gids, schilderen, knutselen, een workshop bijwonen, plantjes kweken, zingen, computerles, een gezellige maaltijd bereiden etc.
Je kunt het ze ook gewoon vragen; laat ze maar ideeën spuien, dan weet je zeker dat je goed zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze bejaarde zit iedere dag een aantal uren op GV,om vragen zoals deze te beantwoorden. Meestal een leuke activiteit. Ook proeft hij vaak wijn en andere spiritualiën,maar wel met mate!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zingen voor de piano

leuke matrozenliedjes

afgelopen zaterdag gedaan tijdens een open dag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuk, liedjes zingen +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goh, zul je net zien dat je een stel bejaarde bikerchicks moet begeleiden!
Hier werd vorig jaar op de zomerschool voor ouderen van alles georganiseerd. Van het gebruik van tuinkruiden in de keuken (kruidenolie en azijn o.a.) tot papier scheppen, en kaarten maken. En misschien hadden ze nestkastjes beschilderen ook wel leuk gevonden.
Koersbal wordt ook vaak door bejaarden gespeeld, net als biljarten en jokeren.
Keus genoeg dus.
Als je van plan was iets te beginnen voor de bejaarden, begin met een enquete
anneliez
13 jaar geleden
rummikuben
allerlei bordspelen
bowlen
kegelen
kaarten

wandelen
zwemmen in xtra warm water
boodschappen doen

iets drinken op een terrasje
naar de dierentuin
naar een arboretum
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rummicub doet het erg goed bij mijn opa. Mens erger je niet. Sjoelen is ook een optie. Bij een heldere geest is Quizt een leuk spel.
13 jaar geleden
ligt er aan op welk tijdstip je met de senioren op stap wil?

zingen, dansen, foto tentoonstelling, schilderen, koersballen, kaarten maken, biljarten,darten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er aan hoe oud de bejaarden zijn en met wat voor groep:

1. Rondvaart in Giethoorn, Amsterdam, Amersfoort of andere leuke stad;
2. Klootschieten of jeu de boules;
3. Museum bekijken waar zij zelf ook nog iets kunnen doen;
4. Pottenbakken
5. Beeldentuin of bloementuin bezichtigen
6. Bingo (vinden ze toch heel leuk)
7. Stad bezichtigen
8. Onder leiding van een kok een maaltijd bereiden en zelf nuttigen

Veel plezier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn opa haatte groepsactiviteiten waarbij iemand constant het tempo aangeeft etc. dus koos hij dingen die je wel samen kan doen maar op je eigen tempo:
- samen naar de radio luisteren (sport) met een biertje erbij
- samen op terrasje de krant lezen en koffie drinken
- boekenmarkt bezoeken en kijken waar je wilt, afspreken waar je elkaar weer ziet als je elkaar kwijt raakt

Het ligt eraan hoe 'goed' iemand nog is, lichamelijk en geestelijk. Ik heb lesgegeven aan activiteitenbegeleiders dus ik weet veel creatieve dingen die je kan doen maar dat is per niveau verschillend!

Ook leuk:
- rondvaartboot
- dagje Zandvoort aan zee
- schilderijtje maken op echt doek
- een herinneringskamer maken in een wooncentrum met dingen van toen, samen op zoek gaan naar oude dingen daarvoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bejaarden is een vaag begrip om activiteiten op te plannen. leeftijd, geestelijk niveau, lichamelijke gesteldheid zijn erg van belang. bij lichte geestelijke achteruitgang kun je ook kiezen voor gesprekken over het verleden. neem dan een oud voorwerp mee(ouderwetse naaimachine, opgiet-koffiezetter, etc) en laat mensen vertellen over hun herinneringen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Houd er rekening mee dat bejaarden net zo verschillend zijn als 'wij allemaal'. Vaak zitten ze willekeurig door elkaar in een tehuis en moeten ze dezelfde dingen maar leuk vinden, terwijl de één z'n hele leven een eigen bedrijf heeft gehad, de ander vroeger bij de Dolle Mina's zat, weer een ander kunstenaar was, een ander 12 kinderen heeft grootgebracht en de vijfde misschien een enorm doorsnee leventje heeft geleid. Stel een aantal activiteiten voor en laat ze dan stemmen, of maak groepjes met verschillende interesses.

Sinds ik onderstaand artikel las, kijk ik heel anders tegen bejaarden aan.