Mag ik nu nog op spitzen dansen?

Na het dansen op spitzen bloeden mijn tenen telkens mag ik nu nog dansen op spitzen

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Sport
1.8K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ik hoop op antwoord.

Antwoorden (2)

Wellicht is het vooral belangrijk om je voeten/tenen te verstevigen door betere verzorging en bepaalde oefeningen te doen. Dus geen Ja/Nee vraag, het ligt er aan of je je voeten goed/beter gaat verzorgen en beschermen.

Bron: tips door een professional gegeven. Oefeningen en verzorging van je kostbare en pijnlijke voeten.

Je kunt blessures voorkomen door bepaalde oefeningen te doen en zo je voeten, enkels, schenen en tenen beschermen. Drie simpele oefeningen die door fysiotherapeuten zijn goedgekeurd en je voeten aanzienlijk versterken én blessures helpen voorkomen. Doe ze minimaal drie keer per week en je zult versteld staan van de resultaten. () elastische band () grijp de handdoek () 20 rises per voet -parallel positie-
Een oefening die zeer ontspannend werkt en eigenlijk masseert doe je met een voetroller. Niet duur, kan ook vervangen worden door een tennisbal.
Daarnaast is verzorging en bestrijding van eelt belangrijk en goede voetcrême noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
bedankt voor de tip
Bloedende tenen kunnen helaas horen bij het dansen op spitzen. Het is aan jou of je dit ervoor over hebt.

Op spitzen dansen is niet gezond en maakt je voeten zeker niet mooier. Je rust met je hele lichaamsgewicht op een klein oppervlak, en dat kan nog wel eens blessures veroorzaken. Blessures ontstaan meestal als je iets op de verkeerde manier doet.
Het verschilt per persoon heel erg of je last van je voeten hebt door het dansen op spitzen. Hier een aantal klachten die je kan krijgen als je op spitzen danst:
Vaak zie je in balletfilms dat ballerina’s bloedende voeten hebben. Laat je hier niet bang door maken! Als je voorzichtig omgaat met het dansen op spitzen is de kans dat dit gebeurt niet groot. Wel kan er net een plekje van je voet (uitstekend botje) de hele tijd tegen je spitz aanduwen en daardoor een schaafwond ontstaan. Als dit gebeurt, ontsmet het wondje dan en plak er een watje en een pleister op. Gebeurt dit vaker? En heb je er erg veel last van? Vraag dan hulp aan een professioneel persoon, als je dansdocent, personeel in de danswinkel of een podo- of fysiotherapeut.
Een ontstoken teen is vaak het gevolg van slecht geknipte nagels of van nagels die een rare vorm hebben. Als je op je spitzen staat rust je hele lichaamsgewicht op een erg klein oppervlak. Als je nagels lang zijn of een rare vorm hebben kunnen ze dus in je teen drukken en ingroeien. Als je een ontstoken teen hebt moet je een voetenbad met soda nemen. Als je er vanaf bent, maar de ontstoken teen komt weer terug, kan je naar een pedicure gaan en hem/haar om advies vragen over de goede manier van het knippen van je nagels.
Pijn in de enkel is ook een veelvoorkomende kwaal. Er kunnen velen oorzaken zijn. Het is misschien wel zo dat je niet opstrekt als je in je spitzen staat. Of dat je niet op al je tenen, maar alleen je grote teen staat. Ook kan het zo zijn dat je slappe enkels hebt die je hebt overbelast en dat je de spieren erin gewoon moet trainen. Als je probleem niet over gaat en je dansdocent kan je geen advies geven, ga dan naar een fysio- of podotherapeut. Probeer in ieder geval voor het op spitzen dansen, je voeten en benen een goede warming-up te geven.
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
bedankt!!!!