Is het niet mogelijk om de ijsbaan in de bochten scheef te leggen net als op het circuit dan denk ik dat ze beter in de bocht blijven?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Sport
1.4K
paulus811
6 jaar geleden
Denk dat het lastig is om water te laten bevriezen op een hellend vlak. Bovendien trainen schaatsers altijd op vlak ijs, dan zouden ze in een wedstrijd ineens met iets geconfronteerd worden wat ze niet kennen.
jc54
6 jaar geleden
Het zou wel mogelijk zijn , maar dan moet je op het schuine gedeelte met blokken ijs gaan werken, want water loopt naar het laagste punt.......Ik denk dat dat dan de kwaliteit van het ijs niet ten goede komt.
Cryofiel
6 jaar geleden
Het zou best kunnen hoor... Als de baan alleen maar verkant ("scheefstaand") hoeft te zijn en niet hol, kun je in principe het ijs in horizontale toestand laten bevriezen, en daarna de hele baan (ondergrond plus ijs) verkanten. Je kunt ook een superdikke ijslaag maken en die affrezen of afsmelten. Zo kun je een ijsoppervlak maken dat niet alleen verkant is, maar zelfs enigzins hol. Het trainingsprobleem is op te lossen door hetzelfde trucje op de trainingsbaan toe te passen. Het wordt allemaal wat duurder en omslachtiger, maar het kan best.
Cryofiel
6 jaar geleden
Je kunt zelfs ijs opdampen. Maak een oppervlak dat behoorlijk onder nul is en ga daar met een fijne nevelspuit overheen. Daar waar je spuit bevriest het water tot ijs en wordt de ijslaag dus dikker. Zo kun je de baan modelleren zoals je wilt.
LeonardN
6 jaar geleden
Kijkvoer:
https://www.youtube.com/watch?v=fhi4uE2OWiA Technisch is er dus weinig argument meer over. Misschien iets duurder, lastiger of minder kwalitatief ijs.
Erna55
6 jaar geleden
Je kunt op deze manier het schaatsen makkelijker maken.
Maar waarom zou je de moeilijkheidsgraad verkleinen ? Zo kun je ook bij voetballen de doelen groter maken, de wielrenners van de tour- de- france alleen bergafwaarts te laten gaan, etc. Waarom sporten gemakkelijker maken ?
Reddie
6 jaar geleden
Sport is moeilijk.
En het gaat er juist om wie het beste met die moeilijkheidsgraad kan omgaan.
Als je de moeilijkheid weghaalt zijn sport en olympische spelen totale onzin.
Dan kun je net zo goed gaan bingoën of dobbelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Als je de moeilijkheid weghaalt zijn sport en olympische spelen totale onzin.
Dan kun je net zo goed gaan bingoën of dobbelen." Of één heel lang recht stuk ijs zonder bochten
LeonardN
6 jaar geleden
Maar waarom zou je de moeilijkheidsgraad verkleinen ? Een reden zou kunnen zijn (in dit geval) om het meer om kracht te laten gaan dan om techniek. "Zo kun je ook bij voetballen de doelen groter maken,"
-Dat kan, maar dat maakt het per saldo niet makkelijker, dat geldt namelijk voor beide teams dan en het stoppen van doelpunten wordt dan juist evenredig moeilijker.
de wielrenners van de tour- de- france alleen bergafwaarts te laten gaan
-Dat is pas echt moeilijk als het goed steil is. Men heeft daar een sport van gemaakt, heet downhill.
Sport is moeilijk.
-Ik kan morgen deelnemen aan hardloopwedstrijd, en een wielrenwedstrijd, supermakkelijk voor een ieder die wel eens loopt of fietst, enkel enorm zwaar omdat ik er niet voor getraind ben. Met schaatsen kan dat anders zijn. Stel dat je je hele leven buiten hebt geschaatst op natuurijs(zonder kunstmatige opgezette banen), en Sven in zou kunnen halen op het rechte stuk, dan zou je het in de bochten waarschijnlijk verliezen. " Als je de moeilijkheid weghaalt zijn sport en olympische spelen totale onzin.
Dan kun je net zo goed gaan bingoën of dobbelen."
-Overdreven argument. Je zou namelijk uit kunnen komen (op het totaal onvergelijkbare) "Of één heel lang recht stuk ijs zonder bochten"
Wat in mijn ogen de sport het beste zou representeren als je kijkt naar een wedstrijdje schaatsen als je het buiten wedstrijd verband zou doen in de natuur. Bij sommige autobanen hebben ze dit gedaan(Nascar racing). Iemand met een autorijbewijs heeft daar niet evenveel kans als iemand die die sport beoefent. Enige wat je zou kunnen zeggen in mijn ogen is dat een sport zo eenzijdiger wordt.

Antwoorden (3)

IJs is bevroren water. Wanneer het water nog niet bevroren is, is het onmogelijk scheef neer te leggen.
bamibal
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
Dat is niet (meer) het argument:
https://www.youtube.com/watch?v=fhi4uE2OWiA
gvrox
6 jaar geleden
Het zal wel lastiger rijden worden voor de Zamboni :)
ronron1212
6 jaar geleden
+
LeonardN
6 jaar geleden
-De vraag is of het mogelijk is, het is mogelijk.
Het is prima mogelijk, maar wat mogelijk is, of een goed idee lijkt is niet altijd wat men gelijk oppikt, zeker niet in sport. Of wat 1 "probleem" oplost kan voor veel meer problemen zorgen.

De argumenten om het niet te doen
-Men is het niet gewend
-Technisch iets lastiger/duurder
-Onderhoud is lastiger

Nog gekker
-Je MOET nu snelheid hebben, recreatieve schaatsers zullen dus afzakken.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het zal waarschijnlijk ook duurder zijn, zeker als er een andere machine nodig is.

Toegevoegd na 33 minuten:
Maar dat zijn dus allemaal argumenten om het niet te doen, het is in principe gewoon mogelijk, dat bewijst Red Bull Crashed Ice al jaren:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Crashed_Ice

Toegevoegd na 3 uur:
Inekez1 maakt nog een goed argument aangaand het makkelijk in de bocht blijven. Het is de vraag wat er mogelijk zal blijken bij welke hoek en welke snelheid. Hoewel dat al min of meer gezegd is met: "-Je MOET nu snelheid hebben, recreatieve schaatsers zullen dus afzakken."

Je zal behoorlijk schuin moeten om de bocht eruit te halen en hoe schuiner je gaat hoe meer snelheid je moet hebben.
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
"De argumenten om het niet te doen
-Men is het niet gewend
-Technisch iets lastiger/duurder
-Onderhoud is lastiger " Niet alleen het onderhoud is lastiger, vooral het schaatser wordt lastiger! Op die Red Bull baan gaan schaatsers op ijshockeyschaatsen naar beneden zoals een skiër een berg afdaalt. De schaatser hoeft niet af te zetten om snelheid te maken. Dat is niet te vergelijken met een schaatser op een vlakke baan. Dus ja, de baan kan in theorie wel gemaakt worden, maar het beste argument om dat niet te doen is dat die dan niet meer bruikbaar is om gewoon op te schaatsen.
LeonardN
6 jaar geleden
Eigenlijk maakt het niet uit welk argument om het wel/niet te doen er is. Het gaat erom dat het kan (dat is namelijk de vraag). "Dus ja, de baan kan in theorie (in praktijk zou ik zeggen) wel gemaakt worden," Zolang we het daar over eens zijn is het antwoord "Ja dat is mogelijk". Dus ja, de baan kan in theorie wel gemaakt worden, maar het beste argument om dat niet te doen is dat die dan niet meer bruikbaar is om gewoon op te schaatsen. Eens
Inekez1
6 jaar geleden
De - was trouwens niet van mij. Om een geheel nieuwe schaatssport te ontwikkelen is zo'n baan wel interessant. Zelfs om het originele schaatsen op natuurijs na te bootsen. Maar dan niet een baan met alleen bochten waar je doorheen kunt alsof het rechte kilometers zijn, maar ook met kunstmatige bobbels, scheuren en zogenaamde wakken die ontweken moeten worden. Stukje klunen erbij en de alternatieve elfstedentocht kan in augustus geschaatst worden.
Technisch is het mogelijk om het ijs in de bochten schuin op te laten lopen, maar het is niet zo dat de schaatsers dan minder snel de bocht uit vliegen. Dat principe gaat alleen op voor iets of iemand op wielen of op bolle ijzers onder de schaatsen.

Schaatsers die snelheid willen maken hebben juist ijzers die lang en recht zijn, zodat ze veel contact met het ijs hebben en maximaal kunnen afzetten, zowel op de rechte stukken als in de bochten. Pootje over door de bocht is niet mogelijk op een gebogen ijsvloer omdat alleen de voor en achterpunt van het ijzer dan het ijs zal raken. Op die manier is de bochtentechniek niet uit te voeren en zal de gebogen ijsvloer dus juist ten koste gaan van snelheid en veiligheid. Om veilig en snel pootje over te kunnen schaatsen is een volledig vlakke ijsvloer nodig.
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
Pootje over door de bocht is niet mogelijk op een gebogen ijsvloer omdat alleen de voor en achterpunt van het ijzer dan het ijs zal raken. Het idee is dan ook (althans in mijn ogen) om het hele pootje over eruit te krijgen en een rechte baan te simuleren. Je zal dan idd ook een paar andere aanpassingen moeten doen, zoals andere schaatsen maken, meer zoals icehockeyschaatsen idd.
Inekez1
6 jaar geleden
"pootje over eruit te krijgen en een rechte baan te simuleren"
Volgens mij zal dat ook nooit kunnen. De enige manier om niet uit de bocht te vliegen is dan om de schaatsen naast elkaar te zetten en je door de bocht te laten glijden. Zodra je gaat afzetten op een gebogen baan gaat het fout. Of het wordt in elk geval 3 keer zo moeilijk om in evenwicht te blijven. Je moet niet alleen reageren op de bocht, maar ook op de veranderende hellingshoek van de baan èn op de veranderende curve (hol ijs) van de baan. En die laatste 2 veranderen per centimeter. Niet voor niets is de bocht van een ijsbaan een halve cirkel en geen ongelijkmatige kromme zoals een ei. Een schaatssport zonder pootje-over is wel denkbaar. De baan is te maken en het zal ook vast mogelijk zijn om daar handige schaatsen voor te ontwikkelen. Maar dan wordt het een hele nieuwe sport die ontstaat naast langebaanschaatsen en niet een verbetering van het huidige langebaanschaatsen.
LeonardN
6 jaar geleden
"Zodra je gaat afzetten op een gebogen baan gaat het fout." Hebben we daar bewijs van?